Silničáři na Klatovsku finišují přípravy na zimu
Na jedné straně ještě silničáři opravují cesty, na druhé straně už připravují techniku na úklid sněhu. Výjimkou není ani Klatovsko. Zimní údržba silnic startuje oficiálně už 1. listopadu.
Silničáři se připravují na zimu. K největším a kvůli horským oblastem také k nejnáročnějším na údržbu patří Klatovsko. Ve skladech už tady mají tisíce tun soli a posypového materiálu, teď pracují na technice. I tak už prý ale mohou v případě potřeby vyrazit do terénu.
„V současné době připravujeme sypače, osazujeme sypače na nákladní automobily tak, aby byly od 1. listopadu připraveny k zásahu. Nyní je na každém středisku připravený jeden až dva sypače k tomu, kdyby nás něco překvapilo do 1. listopadu," vysvětlil provozní náměstek Správy a údržby silnic pro okres Klatovy Jiří Velíšek.
Zatímco na Karlovarsku už museli silničáři vyjíždět odklízet první sníh, na Klatovsku zatím ještě pohotovost neměli. Pro případ potřeby už ale mají naplněné sklady posypových materiálů. Jen v samotných Klatovech mají například naskladněno 3500 tun soli.
„Celkem v okrese Klatovy, to znamená v Sušici, Nýrsku, Horažďovicích a v Klatovech je 7500 tun. Zatím to vždycky stačilo. Posypové drtě jsou pak především na Sušicku a na Železnorudsku. V současné době máme naskladněno 6000 tun, což by mělo stačit," uvedl Jiří Velíšek.
Chemický posyp je na Šumavě zakázaný
Klatovská Správa a údržba silnic má na starost celkem 1122 kilometrů silnic prvních, druhých a třetích tříd. Největší část přitom představuje právě okres Klatovsko, který je rozdělený do 26 okruhů zimní údržby. Pět z nich ošetřují silničáři pouze inertním posypem, jde o území Chráněné krajinné oblasti Šumava. Zbytek pak udržují chemicky.
„Nejdelší okruh měří 162 kilometrů, což je okruh tady v oblasti Nýrska a Svaté Kateřiny. Nejmenší okruh je inertní, má padesát kilometrů a je to okruh v okolí Myslíva, kde jsou rybníky a musíme sypat inertním posypem," popsal Jiří Velíšek.
Projet takový okruh v hustém sněžení není zrovna rychlou záležitostí. Trvá to zhruba čtyři hodiny, než pracovník zimní údržby projede ten nejdelší. Nedostatek lidí ale Správu a údržbu silnic netrápí. Na odklízení sněhu ze silnic si většinou vystačí s vlastními zaměstnanci a externisty najímá jen v případě nouze.
„V základu na těch 26 okruhů máme osazeny tři posádky, které jsou vytvořeny z našich zaměstnanců. Může se stát, že někdo vypadne, onemocní, úraz, takže pak samozřejmě musíme tu posádku doplnit. Takže používáme externí zaměstnance, kteří mají zkušenosti se zimní údržbou," vysvětlil Velíšek.
Průměrná zima na Klatovsku přijde silničáře na čtyřicet milionů korun.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
‚Parchant jeden.‘ Schillerová se opřela do premiéra Fialy kvůli schůzce o obraně. Podle něj ztrácí nervy
-
Ukrajinské trampoty. Proč jsou vztahy Kyjeva a Washingtonu jako na houpačce?
-
MAPA: Příběh úplatků z Motola. Podívejte se, která místa figurují v policií zmapované korupční kauze
-
Matesová: Dolar by měl sílit, místo toho oslabuje. Investoři vidí nekompetentnost Trumpových kroků