Slevy u zatopeného zboží

20. září 2002
Dobrá rada

Za výrazné slevy právě teď nabízejí nejrůznější prodejci zboží, které bylo zatopeno povodněmi. Kupovat - ano či ne, tuto otázku řeší mnoho spotřebitelů, zvláště když vidí lákavé a mnohdy i desetinu ceny proti původní. Žijeme ve svobodné zemi a můžeme si koupit co se nám líbí a na co máme peníze, tvrdí ředitel České obchodní inspekce v Plzni Václav Havlík.

Havlík: Prodávat se takové věci mohou, kromě potravin. V případě, že je zboží prodáváno se slevou, tak musí být uvedeno, třeba na pokladním lístku, na co se reklamace nevztahuje. Ta jinak ale platí téměř na všechno, zvláště v případě, kdyby výrobek přestal fungovat.

Na záruku máte nárok u všeho, co nebylo zlevněno. Pokud vám prodejce řekne, že výrobek je pod cenou kvůli vyhořelému motorku, tak záruka platí na všechny ostatní kovové součásti.

Máme volnou tvorbu cen, ty si určuje sám obchodník, měnit je může i několikrát za den. Zboží by nemělo být obaleno bahnem, ale drobně ošetřené, originální obal k němu dostat nemusíte. Může se stát, že se po čase zlevněný výrobek porouchá v rámci dané záruky nebo se může jednat i o výrobek koupený v běžném obchodě. Prodejce při reklamaci většinou žádá vedle výrobku i původní obal.

Havlík: To je velký problém, nyní hodně rozšířený. Obal ale není reklamován, tudíž výrobek musí být k reklamaci přijat, i když je na něm uvedeno, že je to možné pouze v něm.

K reklamaci je dobré mít paragon a záruční list.

Havlík: Tady platí i svědecká výpověď, když se paragon ztratí. Pokud ho nemůžeme doložit, musíme do prodejny přijít s člověkem, který nám dosvědčí potřebné.

autor: Jiří Šobr
Spustit audio

Více z pořadu