Stavby pokračují. Ale řeší se ochranné pomůcky, dojíždění, bydlení i stravování dělníků

24. březen 2020 14:35

Preventivní opatření kvůli šíření nákazy koronaviru tvrdě dopadají na živnostníky, ale i na velké firmy. Třeba ty stavební teď obtížně shánějí dělníky ze zahraničí. A těm co tady jsou, zase komplikovaně zajišťují ochranné pomůcky. Plzeňská správa Ředitelství silnic a dálnic ČR nezastavilo žádnou stavbu.

Pracuje se třeba na východním okruhu Plzně nedaleko mostu na Jateční. Ovšem třeba společnost Eurovia, které se také podílí na této stavbě, dočasně na 14 dnů utlumila všechny práce.

„Intenzivně řešíme dodávku ochranných pomůcek. Musíme se taky vyrovnat s nedostatkem pracovníků ze zahraničí, problémem stravováním, ubytování a dopravou dělníků na stavby a zpět,“ vysvětlila tisková mluvčí Eurovie Iveta Štočková.

Na největších dopravních stavbách v Plzeňském kraji se nicméně stále pracuje. Ať už jde o přeložku Nová Hospoda – Kočov nebo čtyřpruh silnice 1/27 Třemošná – Orlík. Obě tyto stavby by se měly dokončit v řádném termínu. A platí to i o části stavby východního okruhu.

V letošním roce jsou v plánu především dva železniční mosty. „Jeden je na žatecké trati, tam by se mělo začít na začátku května, dokončeno bude na konci září. Druhý most je most vlečkový do Ferony. Je tam velká vazba na výluku od Správy železnic. Je na ní vyčleněna velká částka. Pokud by se ta výluka přesouvala třeba do dalšího roku, i stavba celá by se musela posunout,“ řekl Miroslava Blabol z plzeňské správy Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD).

Termíny se můžou prodloužit, stavby prodražit

K prodloužení termínů může dojít a ŘSD s tím počítá. Stejně tak s prodražením staveb. Případ od případu se bude pečlivě zkoumat, tvrdí šéf plzeňské ŘSD Zdeněk Kuťák. „Výpadkem pracovníků, subdodavatelů a dalších tu stavbu budou provádět déle. Musí zajistit ostrahu, pojištění, bankovní záruku, personál. To znamená určité režijní náklady. Bude-li to zdržení podložené a racionální, budeme se o těch nákladech muset bavit,“ připustil Zdeněk Kuťák.

Nedostatek pracovních sil sice některé stavení firmy limituje, zatím ale nedošlo k přerušení žádné významné stavby. Probíhají přípravy i těch dalších, které ŘSD plánuje v tomto roce spustit.

Nejdále jsou přípravy přeložky Šlovice – Přeštice. Tedy čtyřpruhové silnice, která se na  stávající napojí poblíž skládky Vysoká. „Chtěli bychom uzavřít smlouvu se zhotovitelem a předat staveniště v posledním dubnovém týdnu. Zahájení prací proběhne v červnu,“ dodal Miroslav Blabol.

První etapa přeložky je v plánu také v Klatovech. Výběrové řízení na zhotovitele chce ŘSD vypsat letos v listopadu. Stavět by se mohlo v roce 2021.

autoři: Jan Markup , iko | zdroj: Český rozhlas Plzeň
Spustit audio