Turbokruhová křižovatka je jiná. Naučte se ji projíždět správně

Turbokruhové křižovatky fungují jinak než klasické okružní křižovatky. Řidiči si musí zvolit správný pruh ještě před vjezdem, protože v průběhu jízdy už není prostor pro přejíždění mezi pruhy. Díky tomu je provoz plynulejší a snižuje se riziko nehod.

Na běžných okružních křižovatkách se vozidla často navzájem proplétala. Auta, která po kruhu jela, se křížila s těmi, která na něj právě vjížděla nebo z něj vyjížděla. „Na klasických kruhových objezdech vznikalo riziko bočních střetů, protože se vozidla na kruhu mísila s těmi, která teprve vjížděla. U turbokruhových křižovatek je to jiné, tam se musí řidič správně zařadit už na vjezdu a potom projede celou křižovatku bez nutnosti měnit pruh,“ vysvětlil Ondřej Vohradský ze Správy veřejného statku města Plzně, z úseku dopravního inženýrství, pro Český rozhlas.

Novinkou na plzeňské turbokřižovatce je také světelné řízení. Semafory zajišťují bezpečnější pohyb chodců i cyklistů a současně pomáhají zvyšovat plynulost dopravy. Každý vjezd je řízen samostatně a současné nastavení umožňuje, aby do křižovatky vjížděla vždy dvojice protilehlých ramen. Tento systém zvyšuje propustnost provozu, i když část aut musí krátce zastavit na červenou.

autor: Jiří Trnka | zdroj: Český rozhlas Plzeň
Spustit audio

Mohlo by vás zajímat

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.