Turbokruhová křižovatka je jiná. Naučte se ji projíždět správně
Turbokruhové křižovatky fungují jinak než klasické okružní křižovatky. Řidiči si musí zvolit správný pruh ještě před vjezdem, protože v průběhu jízdy už není prostor pro přejíždění mezi pruhy. Díky tomu je provoz plynulejší a snižuje se riziko nehod.
Na běžných okružních křižovatkách se vozidla často navzájem proplétala. Auta, která po kruhu jela, se křížila s těmi, která na něj právě vjížděla nebo z něj vyjížděla. „Na klasických kruhových objezdech vznikalo riziko bočních střetů, protože se vozidla na kruhu mísila s těmi, která teprve vjížděla. U turbokruhových křižovatek je to jiné, tam se musí řidič správně zařadit už na vjezdu a potom projede celou křižovatku bez nutnosti měnit pruh,“ vysvětlil Ondřej Vohradský ze Správy veřejného statku města Plzně, z úseku dopravního inženýrství, pro Český rozhlas.
Novinkou na plzeňské turbokřižovatce je také světelné řízení. Semafory zajišťují bezpečnější pohyb chodců i cyklistů a současně pomáhají zvyšovat plynulost dopravy. Každý vjezd je řízen samostatně a současné nastavení umožňuje, aby do křižovatky vjížděla vždy dvojice protilehlých ramen. Tento systém zvyšuje propustnost provozu, i když část aut musí krátce zastavit na červenou.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.