U Kamenného rybníka v Plzni je nová asfaltová cesta. Její povrch se ale nelíbí místním obyvatelům

U Kamenného rybníka v Plzni je nová asfaltová cesta. Má usnadnit pohyb lidí na kolech, bruslích nebo s kočárky. Mnoha lidem se to ale nelíbí a upřednostňují přírodní povrch
U Kamenného rybníka v Plzni je nová asfaltová cesta. Má usnadnit pohyb lidí na kolech, bruslích nebo s kočárky. Mnoha lidem se to ale nelíbí a upřednostňují přírodní povrch

Asfalt na cestě překryl původní přírodní povrch. Řada lidí, převážně obyvatel Bolevce a Lochotína, to kritizuje. Město tvrdí, že je to součást dlouhodobého projektu a že bylo potřeba zpevnit korunu hráze.

Město si nechalo vypracovat speciální studii založenou na satelitních snímcích. Je zaměřená na přehřívání města a Plzni doporučuje, jak teplotu snižovat. Asfaltování k tomu ale rozhodně nepatří. Teplo ve městě a hospodaření s vodou patřily taky k předvolebním tématům strany TOP 09 v komunálních volbách. Její člen Michal Vozobule je náměstkem primátora pro životní prostředí.

„O tom, že u Kamenného rybníku bude asfalt, se rozhodlo v minulém volebním období. My jsme ten projekt teď viděli a úplně nadšený z něho nejsem. Nicméně nějaké technické důvodu proto město má, proč k tomuto opatření přistoupilo,“ konstatoval Michal Vozobule.

U Kamenného rybníka v Plzni je nová asfaltová cesta. Má usnadnit pohyb lidí na kolech, bruslích nebo s kočárky. Mnoha lidem se to ale nelíbí a upřednostňují přírodní povrch

Tím hlavním důvodem je podle technického náměstka primátora Pavla Šindeláře z ODS zpevnění hráze, do které zatékala voda, a v zimě ji pak trhal mráz. Zároveň jde o pokračování dlouholetého projektu, kdy se město snaží pohyb po páteřní trase kolem boleveckých rybníků usnadnit vozíčkářům nebo lidem s kočárky. Ovšem asfalt je asfalt a má mimo jiné tu vlastnost, že nepropouští vodu.

Ke ztrátám vody nedochází, tvrdí radní Šindelář

„V tomto případě to není vůbec žádný problém, že by se voda do krajiny nevracela, protože z komunikace, kterou jsme vytvořili, tak steče voda buď do půdy, nebo do rybníka. Tady nedochází k žádným ztrátám vody, a voda se vsakuje,“ uvedl Pavel Šindelář.

Kromě toho je ale asfalt taky černý a přitahuje slunce. „Velmi těžko najdeme nějakou jinou barevnost než tmavou. Nicméně pokud by tady bylo obava, že by se to území nějak nadměrně ohřívalo, právě díky této barvě, tak to mohu popřít. To se nestane. Ta plocha je totiž zcela zanedbatelná vůči přírodním plochám v této oblasti,“ vysvětlil Pavel Šindelář.

Podle původních plánů by se měla asfaltová cesta protáhnout ještě o pár stovek metrů dál k Šídlovskému rybníku. Jestli na to skutečně dojde, teď už není podle Michala Vozobule jisté: „Je pravda, že někde už ten asfalt byl nebo je, a je otázka, jakým způsobem přistoupit k opravě cest podle toho, k čemu ty cesty slouží. Není jednoduché říct, že v rekreačních oblastech už se nebude asfaltovat, ale já bych pro to, aby se asfaltovalo co nejméně.“

Potvrdil to i ředitel Správy veřejného statku města Plzně Milan Sterly. „Zatím o tom uvažujeme a budeme se ještě rozhodovat, jestli budeme v této páteřní lince pokračovat,“ uvedl Sterly.

Bolevecká rybniční soustava je unikátní a je dokonce starší než známá jihočeská soustava rybníků.