Ubývá pivařů, pivovary lákají na kvalitu i speciály

16. leden 2019 05:20

Šest ze sedmi mužů a každá druhá žena alespoň někdy pijí pivo. Vyplývá to z posledních výsledků studie Pivo v české společnosti, kterou provádí Centrum pro výzkum veřejného mínění. Pivo je tak jednoznačně nejrozšířenějším alkoholickým nápojem, tuzemské pivovary za něj ročně utrží desítky miliard korun. Počet konzumentů ale podle zmíněné studie pozvolna klesá, stejně tak ubývá i vypitých piv.

Česko dlouhodobě ve světě svojí spotřebou piva vyniká a každým rokem vzniká několik desítek minipivovarů, jen loni to bylo čtyřicet. V posledních letech si navíc lidé oblíbili speciály nebo pivní mixy. Ty vyrábějí i velké známé pivovary a podle jejich zástupců v tom hodlají pokračovat. „Budeme dál pokračovat v tom, abyste si mohli speciály vychutnat ve více provozovnách,“ potvrdil Tomáš Mráz, obchodní ředitel Plzeňského prazdroje. „Pro pivaře máme připravenou opět kombinaci našich speciálů ze spilky, což jsou netradiční piva a speciály vařené jen pro hospody na omezenou dobu,“ řekl mluvčí Staropramenu Pavel Barvík. 

Zpátky k ležáku

Podle prezidenta Českomoravského svazu minipivovarů Jana Šuráně je počáteční nevraživost mezi minipivovary a velkými pivovary minulostí. „Velké pivovary naopak využívají minipivovary jako laboratoř, sledují, co se děje na trhu, co minipivovary vyrábí, s čím mají úspěch, a potom to zavádějí do výroby,“ řekl a doplnil, že minipivovary se naopak po původním nadšení z novinek vrací k ležáku a začínají jeho kvalitě věnovat daleko větší pozornost.

Úplně nejlepší pivo je to, co vypijete v pivovaru. Pak už se jen kazí, tvrdí emeritní sládek Berka

Pivo (ilustrační foto)

Stejně jako se chléb nikdy nepřejí, tak se pivo nikdy nepřepije. Alespoň to tvrdí emeritní sládek plzeňského pivovaru Václav Berka.

Trendem, který ale žádného výrobce piva nepotěší, je klesající návštěvnost pivnic. „Lidé nemají tolik času zajít si s přáteli na pivo, jak tomu bylo dříve, pivovary se proto snaží zatraktivnit jak nabídku čepovaných piv, tak prostředí výčepů pivnic a restaurací,“ popsala ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven Martina Ferencová. Všechny tyto změny se samozřejmě promítnou i do ceny piva a výrobci se musejí vyrovnat také s rostoucími cenami energií.

autoři: Tereza Beránková , Michaela Svobodová
Spustit audio