V městském muzeu v České Třebové můžete nastoupit do historického vagónu nebo vypravit pár vlaků

10. září 2021

Kdysi to bývalo jen malé městečko. S nástupem železniční dopravy se ale všechno změnilo. Příběh České Třebové v Pardubickém kraji vypráví stálá expozice tamního městského muzea. Věnuje se fenoménu cestování po železnici od poloviny 19. století, s důrazem na období první československé republiky.

Při vstupu do expozice s názvem Do České Třebové vlakem nepřehlédnete model města. Ukazuje, jak město vypadalo v době před rokem 1845. Zatímco okolo poloviny 19. století měla Česká Třebová asi jen tři tisíce obyvatel, dnes v okolí řeky Třebovky žije přes patnáct tisíc lidí. S nadsázkou proto místní říkají, že kdybys hodil kamenem, stoprocentně trefíš „nádražáka“.

S výstavbou železnice se Česká Třebová stala významným dopravním uzlem. Dnes patří českotřebovské nákladové nádraží mezi největší ve střední Evropě. V expozici městského muzea se seznámíte s proměnami stanice, nádražní budovy, ale hlavně způsobu cestování, a to hlavně z pozice běžného cestujícího.

Vlakem se můžete i svézt

Nejen děti přitáhne model českotřebovského nádraží, na kterém se pohybují vlakové soupravy. Ty mohou i samy ovládat. V muzeu uvidíte také zařízenou výdejnu lístků nebo část historického vagónu ze 40. let 20. století. V něm se můžete posadit a přímo v kupé zhlédnout dokumentární filmy s železniční tematikou nebo jen zkrátka relaxovat při filmové iluzi. Za okny vám totiž bude ubíhat krajina.

Součástí expozice jsou také originální historické přístroje, které sloužily při trasování budoucí železnice. Její historie se začala psát na jaře roku 1842, kdy do kraje přišly oddíly techniků, aby novou železnici zaměřily. Rozhodnutí o postavení Olomoucko - pražské dráhy změnila život obyvatel i budoucí dějiny města. Výstavba nádraží v České Třebové začala v roce 1843 a provoz trati byl slavnostně zahájen v srpnu 1845.

Pohled do expozice s názvem Do České Třebové vlakem

Budova původního českotřebovského nádraží nebyla nijak velká, celá železniční stanice se navíc brzy začala dál upravovat, a to v souvislosti s napojením trati z Brna, která byla otevřena v roce 1849. Česká Třebová se stala spojnicí mezi Vídní a Prahou. V roce 1850 byla postavena také nová výpravní budova.

Po skončení první světové války vznikly Československé státní dráhy a díky novým dopravním směrům stoupal i význam České Třebové. V prosinci 1924 získala opět novou výpravní budovu, postavenou v rondokubistickém slohu. Modernizace trati a nádraží neustala ani během a po druhé světové válce. První vlak s elektrickou lokomotivou přijel do České Třebové v listopadu 1957.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.