V Plzeňském kraji chybí aktuálně přibližně 500 řidičů nákladních aut
Nedostatek řidičů náklaďáků je problémem i mimo region. Kamiony stojí prázdné na parkovištích a dopravci přicházejí o zisky. Jen v Plzeňském kraji chybí aktuálně přibližně pět set šoférů, mnozí z nich odešli za lepším výdělkem do Německa.
Máme málo řidičů, odstavujeme kamiony, zboží nemá kdo vozit - stěžují si už delší dobu někteří dopravci v Česku a s nedostatkem personálu se potýká i kamionová doprava v Plzeňském kraji. Jen v Plzni je v současné době v evidenci úřadu práce 174 volných míst pro řidiče nákladních aut, v celém regionu je to pak zhruba 500 volných míst. Zájemců o tuto práci je minimum a důvodů je hned několik.
„Hlavním důvodem je rostoucí ekonomika, kde dochází k větší spotřebě, větší obrátkovosti zboží, takže i firmy potřebují více zboží převážet a shánějí stále více spedičních firem a ty v důsledku toho mají nedostatek řidičů," uvedl mluvčí Úřadu práce v Plzni Tomáš Moravec.
Podle některých řidičů stojí za nedostatkem této pracovní síly také fakt, že starší šoféři odcházejí do důchodu a nemá je kdo nahradit, protože mladá generace o toto zaměstnání nemá zájem. Práce je to totiž časově poměrně náročná a obnáší neustálé cestování a dlouhé odloučení od rodiny. Dalším důvodem jsou pak samozřejmě i peníze.
„Platové podmínky to je bez debat, platové podmínky oproti Němcům - za stejnou práci my dostáváme o třetinu menší výplatu," postěžoval si jeden z řidičů, které Český rozhlas Plzeň oslovil na odstavném parkovišti u dálnice D5 na Tachovsku.
Řidiči odcházejí za lepší výplatou do Německa, čeští zaměstnavatelé to chtějí změnit
Velký nedostatek šoférů řešila už před dvěma lety dopravní firma z Tachova, které šéfuje Milan Čmiko. V průběhu jednoho roku od ní odešlo 35 až 40 řidičů.
„Samozřejmě v tom roce jsme na to museli reagovat a snížili jsme vozový park o dvacet kamionů. To byl důsledek ochodu k zahraničním firmám, které jsou schopny lépe ty řidiče zaplatit než u nás v Čechách," řekl Milan Čmiko. Podle něj si řidiči u německých firem vydělají o osm až dvanáct tisíc korun víc a mají i další výhody. Například prý vyplácí na každé dítě rodinné přídavky ve výši 180 Euro měsíčně.
Nízké platy ale čeští řidiči kamionů nemají, alespoň je o tom přesvědčen Miloslav Panc z vedení jedné z plzeňských dopravních firem. K základnímu platu prý totiž některé firmy vyplácí i různé příplatky, a výsledná mzda tak nemusí být vůbec špatná.
„Já si myslím, že zase až tak to špatné není, protože máme nějaký základní plat, k tomu přidáváme příplatky po práci v Německu, což je ve výši minimální německé mzdy. Takže se potom vyšplhá ta základní mzda na dvacet tisíc korun, plus k tomu stravné, takže řidič si třeba odnese domů za každý měsíc kolem čtyřiceti tisíc, když jezdí do zahraničí," popsal Miloslav Panc.
S nedostatkem řidičů pomáhají dopravcům úřady práce. Pokud uchazeč v evidenci úřadu zjistí, že by měl o takové zaměstnání zájem, může přijít na kterýkoliv úřad práce a v rámci rekvalifikace si zdarma rozšířit své řidičské oprávnění. Náklady pak zaplatí úřad práce. Pomocnou ruku nabízí i profesní sdružení řidičů ČESMAD BOHEMIA. Zájemcům o práci řidiče kamionu poskytuje pomoc s vyřízením žádosti o rekvalifikaci i na úřadu práce a může pomoci také přímo s hledáním nového zaměstnání u dopravních firem.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Po změně režimu v Sýrii jsou v ohrožení Kurdové a ženy. Být uprchlicí, nevracím se, říká Klicperová
-
Budovy Empresy a TV Barrandov se prodaly za 759 milionů korun. Je to trojnásobek vyvolávacích cen
-
‚Provedl za pět minut výpočet, který by superpočítači trval 10 kvadrilionů let.‘ Google představil čip Willow
-
Rozhodnutí Ústavního soudu o lex Babiš II bude mít dopad na fungování celé Sněmovny, míní Michálek