V Plzni jsou k vidění opět automobilové unikáty

Skvosty s vůní benzínu

Zhruba 200 historických i moderních aut představí ode dneška 19.7. do neděle v plzeňském areálu DEPO2015 třetí ročník výstavy Skvosty s vůní benzínu

„Řekl bych, že výstava má stále vzestupnou tendenci. Jsou tu věci, které ještě nebyly na podobných výstavách nikdy k vidění, jako třeba prototyp LaFerrari, který je z celé expozice asi nejzajímavějším a nejdražším autem,“ řekl jeden z organizátorů Jindřich Mužík. Hodnota původně testovacího vozu z roku 2015 s více než šestilitrovým motorem, 12 válci a maximální rychlostí 350 kilometrů v hodině může přesáhnout i 100 milionů korun.

Není to ale jen technická jedinečnost či malý počet vyrobených kusů, co zvyšuje cenu unikátních aut. Až desetinásobně může jejich hodnotu zvýšit i cenný příběh spojený například se slavnou osobností, uvedl sběratel Filip Turek. Do Plzně přivezl jeden takový vůz s příběhem. Je to prezidentská limuzína Imperial Le Baron z roku 1968, který patřil po desetiletí africkému diktátorovi Omaru Bongovi.

„Ten člověk vládl v Gabonu od roku 1968 do roku 2009, kdy zemřel. Navštívil s tím autem všechny francouzské prezidenty, včetně (Charlese) de Gaulla,“ popsal Turek, který je po Bongovi druhým majitelem limuzíny. „Mám pořád platné prezidentské diplomatické značky,“ doplnil. Jak se k vozu dostal, neprozradil, na stopě mu prý byl hodně dlouho. O prodeji rozhodně neuvažuje. Nechce vůbec odhadovat, jakou hodnotu může vůz mít.

Návštěvníci se pokochají pohledem na vozy značky Lamborghini, Maserati nebo McLaren

Na výstavě se podařilo shromáždit kolekci automobilových rarit, jako je například vůz Maserati MC 12 v ČR, elektrický Jaguar I-Pace, supersporty Lamborghini Huracán, Aventador a Urus či McLaren 570S Coupe. Dalším unikátem je řada speciálů od plzeňské firmy Metalex. Od roku 1969 vyráběla závodní auta pro československé i zahraniční jezdce. „Nám se podařilo tady shromáždit automobily, které nebyly nikdy pohromadě vystaveny. Je tady devět formulí a nějaké další vozy,“ řekl odborník na autoveterány František Čečil. Další sekce výstavy představuje vozy vyráběné za socialismu ve zemích východního bloku.

Doprovodný program zahrnuje cestovatelské přednášky, prezentace automobilových klubů, výstavy výtvarných děl a další. Loni si unikátní automobily přišlo prohlédnout přes 10.000 lidí a podobnou účast očekávají organizátoři i letos.

Podobnosti najdou zájemci stránkách www.skvosty-plzen.cz