V Plzni přibydou další zóny s maximální povolenou rychlostí 30 kilometrů v hodině

8. říjen 2021 13:40, aktualizováno

Zóny s nižší povolenou rychlostí mají za úkol především zklidnit dopravu. Město je buduje už zhruba 15 let především v rezidenčních oblastech mimo hlavní dopravní tahy. Už na začátku příštího roku vzniknou další tři - okolo Zahradní ulice v Plzni na Slovanech a pak také v Radčicích a ve Lhotě.

Pokud řidiče nedonutí zpomalit dopravní značka, obvykle to dokáží v takových místech další opatření. „U vjezdu do zóny by měl být zpomalovací pás a uvnitř zóny buď zvýšené křižovatky, anebo další zpomalovací prahy či šikany, které vynutí dodržování té nejvyšší povolené rychlosti,“ uvedl dopravní expert ze Správy veřejného statku města Plzně Ondřej Vohradský s tím, že v zónách s třicítkou se nerozlišují v křižovatkách hlavní a vedlejší silnice. Řidiči tedy musí dávat přednost zprava.

To může být komplikace hlavně u nově zaváděných zón, což byl v minulosti případ například plzeňského Petřína.„Kde ty spojovací ulice mezi Koterovskou a Sušickou byli lidé zvyklí používat jako tranzitní. Mezi rodinnými řadovými domy muselo dojít i k tomu, že se změnily přednosti a podobně. Musí tam být striktně podle policie vždy přednost zprava,“ vysvětlil náměstek primátora Michal Vozobule z TOP09.

První zóny s omezenou maximální povolenou rychlostí na 30 kilometrů v hodině vznikaly v Plzni před patnácti lety. Teď je jich 15. Tou největší je oblast Výsluní a v plánu jsou i další. „Kolem Plaské a Lidické ulice, na Bolevci, to znamená Zavadilka, část Malého Bolevce. Budeme se snažit, aby to mohlo vzniknout třeba do roka. Další zóna 30, která se nabízí je Purkyňova ulice, Škroupova, Jagellonská a podobně v okolí Masarykova náměstí,“ doplnil Michal Vozobule.

Snížená rychlost by mohla platit i na některých sídlištích

Určitým zlomovým bodem může být zavádění třicetikilometrového omezení na sídlištích. Zatím existuje jen jedna malá zóna v sídlišti Vinice. Správa veřejného statku chtěla takto upravit už loni i okolí Kralovické ulice v Plzni na Košutce. Jenže vedení radnice prvního plzeňského obvodu považovalo předložené řešení za nedostatečné. „Realizaci zóny 30 v oblasti Košutky náš obvod podmínil výstavbou prvků, které by fakticky zklidnily dopravu. Jednalo by se především o křižovatkové zpomalovací prahy a retardéry a zpomalovací polštáře na dlouhých úsecích komunikací,“ řekla mluvčí obvodu Miroslava Vejvodová.

V budoucnu chce Plzeň zóny s maximální rychlostí 30 km/h rozšiřovat. Ondřej Vohradský si dokáže představit i model, který nedávno zavedla francouzská metropole Paříž, tedy plošné omezení rychlosti. „Pokud se budeme blížit ke zvyklostem z velkých západoevropských měst, tak kromě sběrných a hlavních komunikací, po kterých je vedena městská hromadná doprava, jsou vlastně celé zbylé části města vyznačené jako zóna s dovolenou rychlostí 30 km/h,“ přiblížil dopravní expert ze Správy veřejného statku města Plzně, Ondřej Vohradský.

autoři: Jan Markup , jik | zdroj: Český rozhlas Plzeň
Spustit audio