V Plzni se představují díla dvorního architekta knížete Metternicha Pietra Nobileho

29. listopad 2019 06:40

Zámek Kynžvart a přestavba plaského kláštera nebo pražská Koňská brána a Staroměstská radnice. To jsou některé z projektů italského architekta Pietra Nobileho, jehož dílo právě představuje Západočeská galerie v Plzni. Výstavu s názvem Neoklasicismus mezi technikou a krásou aneb Pietro Nobile v Čechách můžete vidět ve výstavní síni 13 do 9. února.

Vystavené krásné a vzácné návrhy potěší i laiky, přestože architekt Nobile není v místních končinách v obecném povědomí

„Západočeská galerie má už deset let sbírku architektury, o kterou pečuje kurátor Petr Domanický a souvisí s tím linie výstav, věnovaných architektuře, zaměřených především na západní Čechy a architekturu 19. a 20. století,“ říká kurátor Petr Jindra s tím, že výstava do této linie skvěle zapadá, protože Pietro Nobile je jednou z nejvýznamnějších postav středoevropské klasicistní architektury a v našem regionu zanechal výraznou stopu především jako architekt knížete Metternicha.

Autorkou výstavy o díle Pietra Nobile je Taťána Petrasová z Ústavu dějin a umění Akademie věd České republiky. Její výzkum má velký význam pro odborníky, vystavené krásné a vzácné návrhy ale potěší i laiky. Přestože architekt Nobile není v místních končinách v obecném povědomí.

Nobile byl s Metternichem v denním kontaktu

„Pietro Nobile byl profesorem školy architektury na Akademii výtvarných umění ve Vídni a zároveň to byla velká autorita stavebního úřadu ve Vídni. Schvaloval totiž všechny veřejné stavby. Jeho věhlas a pozici posílila i stálá podpora a téměř přátelský vztah s knížetem Metternichem. Seznámili se v roce 1816 a od té doby až do roku 1849 byly v denním osobním nebo aspoň listovním kontaktu,“ vypráví Taťána Petrasová.

Dochovala se i Nobileho korespondence. V jednom z dopisů píše bratrovi, že byl s Metternichem v Plasích, že viděl úžasnou barokní stavbu takového rozsahu, jaké se v Itálii k těmto účelům vůbec nepoužívají. „Můžeme tedy uvažovat, jestli myslel cisterciáky, anebo jestli už myslel na úkol, který dostal od Metternicha - přebudovat Plasy na správní rezidenci k budovaným plaským železárnám,“ dodává kurátorka.

Kvůli rozptýlenosti fondů, které jsou dnes uloženy ve Vídni, Terstu, Bellinzoně, Praze, Krakově, Kynžvartě a na dalších místech, nebylo dosud souhrnně možné tuto významnou autoritu středoevropské architektury v úplnosti představit

Výstava je rozdělena do tří okruhů. Vstupní část Technika a krása ukazuje zdroje Nobileho teoretického přístupu, který mu v praxi umožnila právě spolupráce s Metternichem, která se nejvíce rozvinula projekty pro plaské Metternichovy železárny, budované od roku 1827. Druhý okruh se zabývá budováním Metternichovy rezidence v Čechách – zámkem, parkem a hospodářským dvorem v Kynžvartě. Třetí část výstavy přináší seznámení s projekty iniciovanými nejvyšším purkrabím Království českého, hrabětem Karlem Chotkem v Praze - Koňskou bránou a Staroměstskou radnicí.

Kvůli rozptýlenosti fondů, které jsou dnes uloženy ve Vídni, Terstu, Bellinzoně, Praze, Krakově, Kynžvartě a na dalších místech, nebylo dosud souhrnně možné tuto významnou autoritu středoevropské architektury v úplnosti představit. Plzeňská výstava je od roku 1954, kdy město Terst uspořádalo ke stému výročí úmrtí svému rodákovi první monografickou výstavu, teprve čtvrtou příležitostí vidět originály kreseb. Plzeň se tak řadí po Terstu, Paříži, Salernu a Římu k místům, kde Nobileho odkaz rezonuje.

autoři: Petra Kosová , iko | zdroj: Český rozhlas Plzeň
Spustit audio