V Plzni skončila hlavní část opravy mostu generála Pattona. Auta už po něm jezdí bez omezení

Most je nejvytíženější dopravní stavbou ve městě, jedná se o jedinou spojnici mezi nejlidnatějším severním předměstím a centrem. Oprava se tedy kvůli velkému dopravnímu zatížení musela dělat za provozu a bez zásadních uzavírek.

Na přestřižení pásky došlo rok a půl od začátku rekonstrukce, kterou se podařilo o několik týdnů zkrátit. Náročná byla už od samotných příprav, protože se podle ředitele plzeňské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Zdeňka Kuťáka nedochovala žádná projektová dokumentace ze sedmdesátých let, kdy most vznikl.  

„To znamená, že jsme celou dobu pracovali s předpokladem. Když most bylo nutno definitivně opravit, museli jsme provést velice podrobnou diagnostiku, včetně zatěžovacích zkoušek, které nakonec ukázaly, že most je ve velmi dobré kondici,“ popsal Zdeněk Kuťák.

A to bylo důležité, protože díky tomu se ukázalo, že není nutné stavět úplně nový most, ale stačí opravit ten stávající. Nejprve jednu polovinu a pak druhou. A během oprav zachovat provoz. Město ještě nemá hotový západní okruh, nemá ani severojižní průtah, a tím pádem prakticky neexistuje přijatelná objízdná trasa. Proto během celé rekonstrukce jezdily po mostě dál jak auta, tak tramvaje.

Opravy na frekventované silnici museli zvládnout nejen řidiči, ale také stavbaři

Pro stavbaře to nebylo jednoduché. „Jednak je to oprava, která probíhá za provozu, to je vždycky velmi náročný úkol. Museli jsme vždy zachovávat minimálně v jednom pruhu tramvajovou linku a dva pruhy pro automobilovou dopravu, takže naši lidé pracovali v relativně náročných podmínkách. Samozřejmě je to dané také tím, že most je důležitý pro Plzeň a nemá náhradu.  Každý den tudy přejede přes 40 tisíc aut a 800 tramvají,“ řekl Tomáš Krones - předseda představenstva zhotovitelské firmy Colas.

Desítky stavebních dělníků se tak měsíce pohybovaly uprostřed silného provozu a primátor Plzně Martin Zrzavecký považuje téměř za zázrak, že se za celou dobu nikomu nic nestalo: „To nebývá úplně obvyklé. Občas se stane, že nějaké auto bohužel zasáhne nějakého pracovníka nebo stroj. To se tu nestalo a jsem za to rád.“

Podle Zdeňka Kuťáka museli pracovníci dokonce občas překonávat velmi složité situaci, kdy například bylo potřeba s nářadím v ruce přeběhnout frekventovanou vozovku. „Naštěstí se tu nic špatně neudálo. Chtěl bych Plzeňanům touto cestou poděkovat, že byli trpěliví,“ doplnil Zdeněk Kuťák s tím, že teď už se bude pracovat jen ve spodní části mostu.   Potřeba je dokončit sanaci spodní stavby.

Rekonstrukce mostu generála Pattona stála bez DPH 138 milionů korun. Město se podílelo 40 miliony a jeho úkolem bylo zrenovovat tramvajovou trať, upravit chodníky nebo osadit nové veřejné osvětlení na předmostí.

autoři: Jana Kosová , jik | zdroj: Zprávy (ČRo Plzeň)
Spustit audio