V Plzni vzniká zárodek budoucího tunelu. Jezdit se tudy bude až za 10 let

30. červen 2021 10:55, aktualizováno

Přibližně za deset let začne stavba silnice 1/20 nedaleko Sušické ulice v Plzni. Už teď tu ale vzniká zárodek budoucího tunelu. Správa železnic tam také modernizuje a zdvojkolejňuje trať ve směru na České Budějovice.

Na části jižní etapy silnice 1/20 se budují zárodky tunelu. V tomto úseku se také staví pátá stavba železničního uzlu Plzeň. „Domluvili jsme se se Správou železnic, abychom sem zase za dalších 10 let nemuseli jít a podkopávat tu nově vybudovanou železniční trať,“ vysvětlil za plzeňské ŘSD Miroslav Blabol.

Vybudují se tři stěny tunelu, které se nechají zatím zasypané. Až se bude silnice stavět, tak se jen vystaví vlastní tubusy tunelu, které budou dlouhé zhruba 180 metrů. Stavět by se měly společně se silnicí snad od roku 2029 do roku 2033.

Po zmodernizované a nově dvojkolejné trati z Plzně na České Budějovice se začne jezdit o něco dříve. Správa železnic aktuálně pracuje na tzv. pátém uzlu, tedy částí mezi plzeňským hlavním nádražím a stanicí Plzeň-Koterov.

Zastávka v Koterově se zruší

Změněna bude konfigurace kolejiště. „Z větší části bude kolejiště sneseno jako zbytné a ze stanice se stane výhybná. Budou položeny nové traťové koleje a předjízdné koleje. Zrušena budou nástupiště,“ zmínil vedoucí investičního oddělení Správy železnic Martin Kraus. Cestující budou mít k dispozici novou zastávku Plzeň-Slovany. Bonusem má být blízkost městské dopravy nebo zastávek příměstských autobusů.

V Koterově již vzniká nová lávka přes silnici a koleje. Časem bude odstraněna nádražní budova. Modernizace téměř čtyřkilometrového úseku pátého uzlu Plzeň–Lobzy–Koterov vyjde celkově na více než 2 miliardy korun. Stavba by měla být dokončena v roce 2023. Výhodou by měla být možnost zvýšit traťovou rychlost na 120 km/h a tím navýšit i celkovou propustnost trati.

autoři: Jan Markup , Iva Štěpánková | zdroj: Český rozhlas Plzeň
Spustit audio