Vědci ze Západočeské univerzity v Plzni vylepšují kombinézy pro motorkáře
Motorkáři jsou mnohem zranitelnější než řidiči aut a ochránit je před vážnými následky při dopravní nehodě mají různé ochranné pomůcky. Jednu teď pro ně vylepšují vědci z Fakulty aplikovaných věd na Západočeské univerzitě v Plzni. Ve spolupráci s jednou českou firmou vyvíjejí bezpečnější kombinézu.
„Na fakultě aplikovaných věd ZČU se zabýváme kombinézami, které jsou určené pro lepší bezpečnost motocyklistů. Věnujeme se materiálům, ze kterých je kombinéza vyrobená a dalším významným prvkům, jako je chránič ramene, lokte nebo kolene. Ty se snažíme namodelovat do počítače. Nasimulujeme nějakou častou nehodu, podíváme se, co se tam děje a na základě analýzy je vylepšíme, tak aby byly odolnější,“ řekl člen výzkumného týmu Radek Kottner.
Například výztuže vyrobené jen z jedné vrstvy materiálu, mohou mít podle vědců některé nedostatky. „Pěnová vrstva dobře vyhovuje při teplotách 20 °C. Často ale vidíme, že motorkáři jezdí hlavně v létě, kdy může být třeba i 40 stupňů, kdy je pěna mnohem měkčí a poddajnější, než při normálních teplotách. Potom už materiál dané situaci nevyhoví. Proto doporučujeme vrstvené chrániče, které nejsou pouze z viskoelastické pěny, ale třeba i z plastu, jenž má zajímavou strukturu a tvar,“ vysvětlil Radek Kottner.
Vědci chtějí zvýšit bezpečnost motorkářů
Oblek musí projít řadou testovacích procesů. „Děláme rázové zkoušky na pádových věžích, trhací zkoušky, zkoušky tlakem a smykem. Různě materiál deformujeme, abychom zjistili, kde to praská. Například trhací stroj, který umožňuje zatěžovat až do sil 50 kilonewtonů, což je 5 tun,“ popsal Kottner.
Vědci se zabývají také tvarem samotných výztuží a snaží se je měnit. „Často dochází k poranění klíční kosti, že se zlomí. Proto je potřeba mít ramenní chránič širší a více do stran. Je to jednoduché řešení, ale každý větší a širší chránič zase více překáží a hůř to vypadá, takže motorkáři často volí raději to, co není tak bezpečné,“ doplnil Radek Kottner.
Vědci z plzeňské univerzity jsou zapojeni i do mezinárodního projektu, který potrvá následující čtyři roky.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
‚Ani na víkend do Minsku nemůžu.‘ Rusko nechce úředníky či státní zaměstnance pouštět za hranice
-
Landovský: Ukrajina systémy obrany potřebuje. Rusko bombarduje z 90 procent civilní a infrastrukturní cíle
-
Novinářka: Výjimka z migračního paktu pro Česko? Jde o pravidlo, Ukrajince si můžeme odečíst z nákladů
-
Symbolika je na Blízkém východě nejdůležitější, Izrael ani Írán nechtějí konflikt vyostřovat, míní expert