Vědci ze Západočeské univerzity v Plzni vylepšují kombinézy pro motorkáře

Vědci ze ZČU vylepšují odolnost kombinéz pro motorkáře. Člen výzkumného týmu Radek Kottner ukazuje, jak může tvar výztuže zabránit poranění
Vědci ze ZČU vylepšují odolnost kombinéz pro motorkáře. Člen výzkumného týmu Radek Kottner ukazuje, jak může tvar výztuže zabránit poranění

Motorkáři jsou mnohem zranitelnější než řidiči aut a ochránit je před vážnými následky při dopravní nehodě mají různé ochranné pomůcky. Jednu teď pro ně vylepšují vědci z Fakulty aplikovaných věd na Západočeské univerzitě v Plzni. Ve spolupráci s jednou českou firmou vyvíjejí bezpečnější kombinézu.

„Na fakultě aplikovaných věd ZČU se zabýváme kombinézami, které jsou určené pro lepší bezpečnost motocyklistů. Věnujeme se materiálům, ze kterých je kombinéza vyrobená a dalším významným prvkům, jako je chránič ramene, lokte nebo kolene. Ty se snažíme namodelovat do počítače. Nasimulujeme nějakou častou nehodu, podíváme se, co se tam děje a na základě analýzy je vylepšíme, tak aby byly odolnější,“ řekl člen výzkumného týmu Radek Kottner.

Například výztuže vyrobené jen z jedné vrstvy materiálu, mohou mít podle vědců některé nedostatky. „Pěnová vrstva dobře vyhovuje při teplotách 20 °C. Často ale vidíme, že motorkáři jezdí hlavně v létě, kdy může být třeba i 40 stupňů, kdy je pěna mnohem měkčí a poddajnější, než při normálních teplotách. Potom už materiál dané situaci nevyhoví. Proto doporučujeme vrstvené chrániče, které nejsou pouze z viskoelastické pěny, ale třeba i z plastu, jenž má zajímavou strukturu a tvar,“ vysvětlil Radek Kottner.

Použité materiály musí projít řadou testů. Patří mezi ně i smykové, rázové, tlakové a trhací zkoušky

Vědci chtějí zvýšit bezpečnost motorkářů

Oblek musí projít řadou testovacích procesů. „Děláme rázové zkoušky na pádových věžích, trhací zkoušky, zkoušky tlakem a smykem. Různě materiál deformujeme, abychom zjistili, kde to praská. Například trhací stroj, který umožňuje zatěžovat až do sil 50 kilonewtonů, což je 5 tun,“ popsal Kottner.

Vědci se zabývají také tvarem samotných výztuží a snaží se je měnit. „Často dochází k poranění klíční kosti, že se zlomí. Proto je potřeba mít ramenní chránič širší a více do stran. Je to jednoduché řešení, ale každý větší a širší chránič zase více překáží a hůř to vypadá, takže motorkáři často volí raději to, co není tak bezpečné,“ doplnil Radek Kottner.

Vědci z plzeňské univerzity jsou zapojeni i do mezinárodního projektu, který potrvá následující čtyři roky.