Vedení města Plzně chce změnit dolní část Karlovarské třídy

Mimoúrovňová kruhová křižovatka v Plzni na Karlovarské třídě
Mimoúrovňová kruhová křižovatka v Plzni na Karlovarské třídě

Město Plzeň chce zasypat rondel na Karlovarské třídě a z lokality udělat plnohodnotnou součást města. Možnosti přeměny dolní části Karlovarské třídy radnice představí na jaře.

V současnosti je kruhový objezd na Karlovarské třídě vyvýšený a pod ním vede čtyřproudá silnice a tramvajová trať. Místo toho by byl v lokalitě městský bulvár, a komunikace včetně tramvají by se zvedly nahoru na stejnou úroveň s okolím.

Oba mosty, které tvoří kruhový objezd, jsou ve špatném technickém stavu a už roky se mluví o jejich zbourání a stavbě nového moderního rondelu. To má v plánu Ředitelství silnic a dálnic. Město ale přichází s nápadem rondel úplně zrušit. Je k tomu podle náměstka primátora pro dopravu Michala Vozobule řada důvodů.

„Dlouhodobě řešíme to, že území Roudné není úplně ideálně obsluhováno veřejnou dopravou, to je jeden důvod.  A dále to, že vozovka dole v rondelu je v zátopové zóně. Když se toto zkombinuje, začali jsme se bavit s Ředitelstvím silnic a dálnic, co s tím územím dělat. Město má navíc územní studii, která umožňuje jeho zastavění. Chceme, aby z toho velkého neutěšeného prostoru, který je věnován pouze dopravě, bylo více město a došlo k humanizaci tohoto území,“ řekl Vozobule.

Změny Karlovarské by mohly přijít nejdříve po roce 2022

Podmínkou je ale dokončený západní okruh a alespoň částečně hotový okruh východní. To znamená, že na změny dojde nejdřív po roce 2022. Teď město prověřuje všechny varianty z hlediska dopravních modelací.  

„Je těžké si to představit za současné intenzity dopravy. Musíme si ale říct, že třetina dopravy by měla z tohoto území zmizet, a proto nová světelná křižovatka by neměla být žádný problém.  Nicméně vše detailně ověřujeme, napojení veškerých okolních pozemků i obsluhy obchodního zařízení a podobně. V momentě, kdy všechny mikrosimulace a možnosti vyjdou, tak my přijdeme s konečným řešením do zastupitelstva,“ doplnil Michal Vozobule s tím, že kromě nové světelné křižovatky vzniklo i náměstí, stromořadí, cyklostezky nebo tramvajové zastávky.

Podle technického náměstka primátora Pavla Šindeláře je to jedinečná příležitost jak zlidštit území, které je dnes vlastně vnitřní periferií: „ Je to velká příležitost pro území se vypořádat s oddělením centra města a Severního Předměstí a naplnit územní studii „Karlovarská“, kterou město schválilo v roce 2016.“

Projekt má i své odpůrce

Komu se naopak smělý plán nelíbí je opoziční zastupitel Pavel Bosák. „Přijde mi to z pohledu laika v tuto chvíli možná jako nesmysl. Máme-li zde nějakou nadúrovňovou strukturu, která umožňuje přejíždění dopravy, aniž by se musely ty dva směry potkávat, tak si myslím, že je to z dopravního hlediska výhoda nezávisle na tom, kolik aut tam má projet. Takže bych čekal, že tam bude zvoleno kreativnější řešení, než jen zasypat díru sutí,“ konstatoval Pavel Bosák.

Ohledně rondelu se vedou bouřlivé diskuse na sociálních sítích. Řada lidí považuje plán za hloupost.„ Já si myslím, že to není úplně nejlepší nápad v centru města, kde je tolik křižovatek, dělat ještě další i úrovňové křižovatky. A navíc zrušit kruháč, který podle mě docela funguje,“ uvedl Jaromír Bouda, který u rondelu přes třicet let bydlel.

Investory přestavby by mělo být město a Ředitelství silnic a dálnic.