Začne oprava budovy hlavního nádraží v Plzni. Nezůstane kámen na kameni

14. květen 2021 08:00, aktualizováno

Pokladny venku před nádražím, uzavřené obchody i další komplikace čekají na cestující během přestavby historické budovy hlavního vlakového nádraží v Plzni. Správa železnic za ni zaplatí přes 660 milionů korun. Nové bude téměř vše.

Bývalé kino ve sklepeních, odvodňovací bazén i některá další zajímavá zákoutí najdete v útrobách historické budovy hlavního vlakového nádraží. To teď prochází rozsáhlou rekonstrukcí, při které řada z těchto historických objektů zmizí. Původní stavba se kompletně změní a zrekonstruuje. Nyní se dolaďuje přesný harmonogram prací, které by měly trvat dva a půl roku.

Například střecha historické budovy se musela běžně dvakrát za rok opravovat. „Střecha je z 50. let. Byla rekonstruovaná po válce a ta měď asi nebyla nejkvalitnější,“ uvedl Michal Polcar ze Správy železnic. Střecha je velmi namáhaná také sluníčkem a trpí převážně ve falcích, kde vznikají praskliny. Uvnitř budovy musí pracovníci často řešit problémy s rozvody vody, elektřiny a kanalizace. „Buď nám voda neteče nebo nám teče kanalizace tam, kde nemá,“ zmínil Jan Strasser ze Správy železnic.

Vzhled nádraží se kompletně změní

Uprostřed haly hlavního nádraží budou doplněny schody o eskalátory po obou stranách. „Změní se uspořádání, které bude nyní odpovídat tomu, jako je to například na pražském hlavním nádraží, kdy vcházíte dovnitř do pokladen,“ popsala mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová.

Celý interiér se zrekonstruuje tak, aby to odpovídalo historické podobě budovy. Zmizí nástavby a přístavky a velkými změnami projde také horní hala. Ta se změní v prosklený čekárenský prostor kombinovaný s obchodní pasáží. Během rekonstrukce čeká cestující řada omezení. Jízdenky bude například nutné prodávat v buňkách před budovou hlavního nádraží.

autoři: Jan Markup , Iva Štěpánková | zdroj: Český rozhlas Plzeň
Spustit audio