Zaniklou železniční trať z Plzně do Chrástu zřejmě v budoucnu nahradí cyklostezka

9. leden 2019 16:04

Železniční trať z Plzně do Chrástu přestala fungovat po zprovoznění Ejpovického tunelu. Správa železniční dopravní cesty od té doby část pražců a kolejí odstranila a část rozřezala. O dalším využití dnes už nefungující trati se teď jedná.

O zaniklou trať projevil zájem Plzeňský kraj i město Plzeň. „V tuto chvíli se řeší možnost, že město by trať řešilo od Doubravky až po Bukovec, kde už dneska není žádná kolej. Plzeňský kraj by se SŽDC řešil tu kolej od Bukovce dál až do Chrástu,“ potvrdil náměstek primátora Michal Vozobule.

Právě tuto část chce hejtmanství zpřístupnit turistům. „Máme takový sen, kdy by od Bukovce do Chrástu mohla být zachována jedna kolej, samozřejmě odpojená od železniční sítě. Podél té jedné koleje by vedla běžná cyklostezka. My bychom tam rádi přesunuli trasu CT3, což je mezinárodní cyklostezka. Na té koleji, která by tam zůstala, tak by mohly jezdit drezíny pro turistické využití. Byli jsme se například podívat v Ratíškovicích na Moravě, kde podobnou atrakci provozuje městys, a kde jsou z toho opravdu nadšení,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Čížek.

To, že jsou koleje, které zůstávají na jedné straně trati z Bukovce do Chrástu, rozřezané, prý nevadí

Že jsou koleje, které zůstávají na jedné straně trati z Bukovce do Chrástu, rozřezané, prý nevadí. „To se dá naspojkovat a použít jako dilatace. Dříve se to takovým způsobem dělalo, a proto vlaky drncaly. Uvítali bychom někoho, kdo by drezínu provozoval. Nějaké nadšence, kteří by do toho šli, a kraj by je mohl třeba podpořit, protože to tam vede velice pěkným prostředím, a myslíme si, že by o to byl velký zájem. V letošním rozpočtu by šlo o projektové přípravy, případná realizace by mohla být v tom roce dalším. Samozřejmě uvidíme, jaké budou finanční požadavky SŽDC,“ uvedl Pavel Čížek.

Odkup pozemků nebo směna?

Podle dohody by Správa železniční dopravní cesty měla během ledna opatřit znalecký posudek trati z Bukovce do Chrástu, aby mohla Plzeňskému kraji vyčíslit případný výkup. Pokud to podle Michala Vozobuleho nedopadne a Plzeňský kraj nebude chtít vykoupit bývalou trať až do Chrástu. Vejde město do jednání se SŽDC znovu o směnách pozemků. „Těleso trati bychom se SŽDC směnili My jako město Plzeň s tím, že ale necháme dnes už tu rozřezanou kolej snést a potom už budeme řešit jen stavbu cyklostezky z Plzně do Chrástu,“ doplnil náměstek primátora.

V případě že se podaří plán zrealizovat, budou z toho těžit také obyvatelé Chrástu. Cyklostezku a případně i turistickou drezínu by uvítal taky starosta Chrástu Ladislav Bohuslav: „Cyklostezka je ideální spojnicí mezi Plzní a Chrástem. Drezína je další tah pro turisty, aby navštívili tuto lokalitu, protože Zábělá je krásná. Bylo by to přínosem pro hospůdky, podnikatele i další subjekty, abychom byli blíže spojení s Plzní a mohli se dostat do města na kole a ne jen nějakou dopravou.“

Jednání o budoucím osudu zaniklé železniční trati z Plzně do Chrástu jsou teprve na začátku a jasno by mohlo být v průběhu jara.

autoři: Martina Klímová , jik
Spustit audio