Západočeská univerzita a Škoda Electric dokončily tříletý vývoj hybridního autobusu

28. únor 2012

Zcela nový hybridní autobus Škoda H12 mohou lidé v těchto dnech vidět v ulicích Plzně. Na vývoji autobusu, který v karoserii Solaris Urbino vyrobila plzeňská společnost Škoda Electric, se významně podílela Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni. V současné době se autobus v plzeňských ulicích zkouší při testovacích jízdách.

Vývoj nového autobusu trval téměř tři roky. Byl navržen jako sériový hybrid, který využívá jako primární zdroj energie spalovací motor – dieselový agregát. Díky navržené koncepci pohonné jednotky vozidla je možné autobus relativně snadno přestavět na plně elektrické vozidlo, což bylo jedním z důležitých cílů tohoto projektu.

Tým Západočeské univerzity se zásadním způsobem podílel na návrhu a vývoji pohonné jednotky autobusu, jeho elektrického pohonu, a zejména na jeho řízení. Z vývojových laboratoří Fakulty elektrotechnické pochází především řízení hlavního trakčního pohonu s asynchronním motorem, řízení diesel-elektrického agregátu a také hlavní inteligence vozidla – algoritmy energetického managementu autobusu.

Právě energetický management vozidla je jednou z klíčových komponent, která určuje výjimečnost autobusu, neboť je primárně zodpovědná za hlavní sledované parametry vozidla – jeho spotřebu, dojezd a emise. Skupina výzkumníků z Univerzity Pardubice, která byla integrována v rámci týmu fakulty elektrotechnické, vyvíjela řízení spalovacího motoru.

Vyvinutý prototyp autobusu představuje novou platformu pohonné jednotky a kompletní elektrické výzbroje pro hybridní a plně elektrická kolová vozidla městské hromadné dopravy, které bude sériově vyrábět plzeňská Škodovka.

autor: Směna ČRo Plzeň
Spustit audio