Západočeské obce stále čekají na dálniční obchvat

8. srpen 2001
Pod kůži

Přetížená komunikace první třídy, spojující Cheb s úsekem dálnice D5 Rozvadov - Plzeň, trápí obyvatele obcí, které protíná. Už dlouho probíhají jednání s Ředitelstvím silnic a dálnic o co nejrychlejším vybudování obchvatu dotčených vsí. Zatím neúspěšně.

Podrobněji se o problém zajímali Karel Vovesný a Jana Mikutová z redakce Českého rozhlasu v Plzni.

Autor 1: Za neúnosnou označují obyvatelé obcí dopravní situaci, která vládne na dálničním přivaděči z Chebu.

Autor 2: Dříve nepříliš rušná okresní silnice se po vybudování dálnice D5 stala pro místní doslova noční můrou.

Obyvatelé postižených vesnic: Těžko se mi tady spí, protože je tu neskutečný hluk, ty kamiony tady jezdí nonstop celou noc. Prakticky se nedá přejít na druhou stranu. Já třeba jsem mladý, tak přejdu. Ale starší lidé, kteří chtějí jít do obchodu nebo do zahrádek, tak tady často čekají dvacet minut, než se dostanou na druhou stranu. A stejně je to, jak se říká, o obličej. Slyšíte to sám. Večer nemůžu koukat na televizi s otevřeným oknem, protože nic neslyším.

Autor 1: Ze života na venkově se stal život u silnice.

Autor 2: Tak aspoň vyznívají slova Jany Vobořilové z Obecního úřadu v Kočově.

Jana Vobořilová, OÚ Kočov: Kdysi tady postavili dálnici a zapomněli, že k té dálnici by měly být nějaké přivaděče, které by měly vést mimo obce. Celý ten provoz z Chebu nebo respektive z Německa na dálnici Rozvadov - Plzeň - Praha vede tady přes Kočov. A je to neúnosné.

Autor 1: V jakém smyslu neúnosné?

Jana Vobořilová, OÚ Kočov: Máme při silnici postavené obecní bytovky, které nám praskají, vchody se oddělují úplně od bytovek, lidé nemohou větrat. Při silnici mají zahrádky, kde ta úroda taky nebude zrovna nejzdravější. A když projíždí řada kamionů, tak jim cinká nádobí na stole doslova.

Autor 1: Když vám neustále řinčí nádobí na stole, vytušíte, že něco není v pořádku a že by se to mělo změnit.

Autor 2: To přesně udělalo sedm obcí, které se spojily, aby vyvinuly směrem ke státu větší tlak k vybudování objezdu. Například starosta Drmoulů Stanislav Procházka dal otřesy změřit Akademií věd.

Stanislav Procházka, starosta Drmoulů: Ty výsledky toho měření vyplynuly dost šalamounsky. Ta naše norma je spíš postavena na zemětřesení. Hovoří o jednom otřesu, nebere v úvahu ty opakující se otřesy, které mají samozřejmě na ty objekty největší vliv.

Autor 1: Kočovský obecní úřad jednal s Ředitelstvím silnic a dálnic, vesměs neúspěšně. Jana Vobořilová je přístupem, s jakým se setkala, zklamaná.

Jana Vobořilová, OÚ Kočov: Obec jednala několikrát, naposledy jsme psali výzvu, ale bez úspěchu. Ředitelství tvrdí, že na to nemá peníze od státu.

Autor 1: Byl slíben nějaký termín?

Jana Vobořilová, OÚ Kočov: Byl slíbený loni na podzim, letos na jaře a další je slíbený letos v září, ale ani tomuto nevěříme.

Autor 1: Co hodlá s tím vaše obec dělat?

Jana Vobořilová, OÚ Kočov: Když nepomohou výzvy a tak, tak budeme holt dělat asi živé řetězy, zátarasy celého úseku.

Autor 1: Ale mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Pavel Šváb tvrdí, že není důvod k panice a že z jejich strany je všechno v pořádku. Zdržení je údajně důsledek toho, že dokumentace musela být zpracována důkladně a bezchybně.

Pavel Šváb, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic: Já prosím vás termíny nebudu komentovat. Já za Ředitelství silnic a dálnic mohu pouze sdělit, že na řešení této situace je připravena přeložka této komunikace. Z naší strany je zpracována technická dokumentace a je zpracována i dokumentace EIA, která již byla předána na ministerstvo životního prostředí, kde probíhá její posouzení. Teprve po odsouhlasení ministerstva životního prostředí můžeme dále žádat o územní rozhodnutí a následně o stavební povolení. A pak my, jako státní organizace a jako investor této akce, můžeme začít stavět.

Autor 1: Začněte co nejdřív, chtělo by se zvolat obyvatelům sedmi kamiony zdeptaných obcí.

Autor 2: Ovšem termín zahájení výstavby obchvatu například zmíněných Drmoulů je z nějakých důvodů naplánován na rok 2006. Starosta obce se nemůže s tímto datem smířit, neboť když zde začínal se stavbou svého domku, jasně se hovořilo o roce 2000.

Stanislav Procházka, starosta Drmoulů: Jak to tady bude skutečně za těch pět, šest let vypadat? To prostě nejde, takhle se k tomu stavět!

Autor 2: A na úplný závěr se ještě pojďme podívat do Brodu nad Tichou k jednomu z domků u silnice.

Autor 1: Právě pod jeho okny se nedávno procházel ministr dopravy Jaromír Schling, aby se přesvědčil, že situace je opravdu vážná. To sice uznal, ale nic se od té doby nezměnilo. Z okna domku byl vykloněn jeden ze starousedlíků. Změnil ten provoz tady nějak váš život?

Obyvatel vesnice: Děti nemůžou nikam, ani do krámu je nemůžete poslat. Mají strach. Vidíte, jak to tady jezdí. Tady je to jak v Praze. Chodníky nejsou. Slibovali, že budou aspoň chodníky, ty ale neudělali. To je všechno!

Přepsal: Česká informační agentura

autoři: Karel Vovesný , mta , spr , kos
Spustit audio

Více z pořadu