Zlatuše Müller v Tandemu

13. leden 2009
Tandem

Tandem Jana Rosáka navštívila scénografka a fotografka Zlatuše Müller, nositelka mnoha ocenění, která posbírala po celém světě. Řeč ale byla nejen o úspěšně absolvovaných soutěžích. Z doslovného přepisu nebo záznamu v mp3 se také dozvíte, že chystá další ročník pražského karnevalu...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hezký den vám opět přeje Jan Rosák. I dnes usedám za řidítka našeho rozhlasového Tandemu a i dnes bych sám do cíle nedojel, takže mám spolujezdkyni. Nejdříve chtěla být zpěvačkou, poté malířkou a nakonec herečkou. To, že se nestala ani jednou z nich, bylo nakonec asi dobře, protože naše fotografie tak nepřišla o výrazný talent. Vítám ve studiu fotografku a scénografku Zlatuši Müller. Dobrý den.

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
Dobrý den.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dáme si jako vždycky v úvodu zahrát a pak vás se svým dnešním moc zajímavým hostem seznámím trošičku víc a rovnou vám řeknu, připravte se na pravé karnevalové veselí. Přeju všem hezkou jízdu na Tandemu.




Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Posloucháte Tandem, dnes se Zlatuší Müller. Rovnou se vás zeptám, paní Zlatuše, jakto, že se jmenujete Müller a ne Müllerová, to jste si zvolila.

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
To jsem se vdala.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A tu českou koncovku prostě jste se rozhodla ...

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
Tu jsem se rozhodla nemít, a to z toho důvodu, protože jednak před tím jsem byla Pacasová a jezdila jsem různě tak po světě, a to znělo velice dobře, to bylo Pacasoová, to vypadalo jako nějaká kněžna Pacasoová, potom jsem se vdala, přijala jsem jméno svého manžela a říkala jsem si, Müllerová, to si nezvyknu, ale Müller už znělo dobře a při té příležitosti jsem přijala ještě druhé jméno Josefa, takže prostě na tu koncovku jsem se prostě vykašlala.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To jste udělala dobře, protože taková jedna paní Müllerová už se proslavila ve Švejkovi, že jo.

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
Právě, právě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Na, ale teď zcela vážně. Kde jste se tady jako Pacasová Zlatuše narodila?

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
Narodila jsem se v Brně, to Zlatuše mi dal můj tatínek, a ten Pacas to je samozřejmě jeho příjmení, od té doby se používalo ová, takže ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je jasné, to je jasné.

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
To je bez debaty.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A jako malá holčička jste prožila tedy to svoje dětství v Brně, tam jste prožila nejenom tedy dětství, ale takové ty dětské touhy někým být. A to, co jsem tady v úvodu už naznačil, že jste chtěla být zpěvačkou, malířkou, herečkou, tak to bylo všecko najednou, nebo to mělo nějaké ...

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
To bylo postupně. Nejdříve samozřejmě zpěvačkou, protože ve třech letech jsem ráda zpívala, tatínek říkal, že mi bude dělat manažera, tak když se mě někdo zeptal, tak jsem říkala, ano, já budu zpěvačkou a tatínek mi bude dělat manažera.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To jste měla hezky rozjetý.

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
A stále po tom toužím, já si myslím, že si to jednou splním, a to samozřejmě už na tom pracuji a začínám navštěvovat hodinu zpěvu a o karnevalu je všechno možné. Takže ... o karnevalu se můžeme stát, čím chceme být.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A tatínek bude dělat vašeho manažera.

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
Doufám, doufám, že už by mohl najít čas na to se mi věnovat.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak to máte před sebou hezkou kariéru. Potom ta malířka.

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
Malířka, to už jsem vždycky byla, to už jsem naprosto, vždycky jsem malovala ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To jste si taky splnila, protože jsem ve třinácti letech udělala konkurz do dětského studia v Divadle na Provázku a vlastně jsem byla úspěšnou herečkou dětského studia, strašně dobře na to vzpomínám, protože vlastně ten, to nejkrásnější období od třinácti, když člověk začíná být tím, čím je a má ty chutě a ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A vnímáte to všecko.

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
A vnímá to, tak jsem vlastně byla v naprosto unikátním prostředí, které bylo fantastické až do osmnácti let, kdy jsem se rozhodla přestěhovat se do Prahy, protože jsem se hlásila na DAMU, na herectví, pak najednou, teda nevzali mě samozřejmě, talentové zkoušky jsem udělala, ale bylo moc zájemců, ale v té Praze už jsem neměla tak dobrého režiséra, jako v Brně, nemohla jsem žádného najít, a tak jsem si začala víceméně vymýšlet a navrhovat vlastní divadelní, ale to byla spíš show, to byly módní přehlídky, takže jsem se stala i režisérem a vlastně už pak se mi nechtělo nikoho poslouchat, zvolila jsem scénografii.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To já tady mám napsáno, že jste měla problém přizpůsobit se režisérům, což samozřejmě může být jaksi na obtíž, ale ve vašem případě naopak, takže jste se v podstatě osamostatnila a stala jste se tedy především asi, jestli se nepletu tedy, fotografkou a scénografkou.

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
Takhle, ne, nejdříve jsem udělala talentové zkoušky na scénografii na DAMU, tam jsem byla přijata, no, ale kreslit jsem už měla, hrát jsem taky uměla, režírovat jsem uměla, ale stále jsem toužila po tom fotografovat, a deset let jsem žádala všechny fotografy, aby mně nafotili ty kostýmy, co tvořím nebo to, co si vymyslím, ale žádnému se to nepovedlo tak, jak jsem to měla v hlavě, no, ale protože jsem byla líná, nenaučila jsem se fotit, tak na scénografii byla jedna volná prostora, která bývávala fotokomorou, no, já jsem jí znovu ve spolupráci teda s katedrou zprovoznila, začala jsem fotografovat, a to mě přivedlo k tomu, že jsem si posléze vyměnila ateliéry na fotografii a pak jsem dělala diplom na téma scénografické principy ve fotografii. No, a to už bylo období, kdy člověk je takovej nejtvůrčí, nejvíc tvůrčí a potřebuje se vyjádřit a já jsem se vyjadřovala fotografií.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A to, že vám to opravdu jde, tak to já mám tady před sebou takový katalog, nebo respektive publikaci o karnevalu v Praze, o kterém si za chviličku budeme spolu povídat.




Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, a to komentování glosování, které dneska bude s mým hostem Zlatuší Müller, bude opravdu vonět takovými těmi karnevalovým vůněmi a barvami a rejem, protože karneval se neodehrává jenom v takových těch tradičních karnevalových místech, jako, dejme tomu, já nevím, každý si představí Rio, někdo si představí Benátky, ale pozor, karneval už je i v Praze a už několik let, a to vaší zásluhou, jestli se nepletu, hlavně, vaší zásluhou je právě tak barevný a právě takový bizardní, jaký je, protože vy ho nejenom organizujete, ale taky ho vybavujete těmi úžasnými kostýmy a tvoříte. Takže mi o tom něco řekněte, jaká je historie vlastně toho karnevalu v Praze a co vás to napadlo, tenhle ten krásný nápad, kdy?

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
Tak mluvili jsme o profesi scénografie, která v tomto případě se asi nejvíce uplatnila a touha pořádat, organizovat karneval byla naplněna, až když jsem poznala svého manžela Rostislava Müllera, o kterém jsme mluvili i na začátku. A on je designér a architekt, no, a vlastně my jsme začali rešerší tématu karnevalu, jak v Praze se odehrával, neboť dobře víme, že slavný karneval v Benátkách začal, to znovuzrození karnevalu v Benátkách začalo před třiceti lety, já jsem v roce 97 navštívila tento karneval v Benátkách, byla jsem naprosto unešená, od té chvíle vlastně ve spolupráci s Rostislavem, s mým manželem, jsme začali pátrat, dělat vědeckou rešerši toho, jak to tady bývalo. No, a pokud bychom se dozvěděli, že karneval v Praze nikdy nebyl, tak bychom se do toho nepustili, ale protože jsme vlastně našli slavnou historii, kdy v Praze probíhaly karnevaly již za gotiky, pak v renesanci pod dohledem Giuseppe Arcimbolda a v baroku to dosáhlo vrcholu naprostého, kde se tancovalo v paláci U Wussínů, tak se snažíme každým rokem v katalogu, který jsme zmiňovali, Bohemian Gheit, přinášet takové v začátku karnevalový almanach o tom, jak se v Praze bavívalo a slavívalo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To znamená, karneval v Praze má svou historii, má tradici, ale ta byla někdy asi utnuta, to znamená, vy teď navazujete po delší době, kdy to skončilo.

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
Tak skončilo to víceméně ještě karnevalisty pořádali za první republiky, to znamená, dejme tomu, 1918, pak přišla válka, byla to vlastně, ty veselice byly přerušeny a pak s nástupem komunismu už karneval se nepořádal, protože mít národ pod maskou a ještě v noblesních palácích, to nebylo chtěno.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, jejda, to místo karnevalu byla spartakiády, tedy.

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
Ano, ano, pak byly různé druhy, jako první máj a tak dále, to jsou všechno vypůjčené varianty ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Alegorické vozy.

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
Ale karneval, to není, ty kostýmy a masky, to je forma, to je vlastně ikonografie karnevalu, ale karneval je období, je to období mezi hlavními dvěma liturgickými svátky.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já tady mám takový, takovou malou skládačku, která to lehce naznačuje, je tam jednak to období, kdy ten karneval bude vrcholit v Praze a začínáte hezky symbolicky třináctého v pátek.

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
Ano, třináctého v pátek je slavnostní zahájení v Clam-Gallasově paláci, a my jsme si zvolili, a ten termín je stejný na celém světě ve všech zemích v Riu de Janeiro, v Benátkách, Benátky mají i ten stejný termín, snažíme se to udělat dva víkendy. Ten první víkend bude stylizace karnevalová současnost, to znamená, budou se představovat Salon Petra Měchurová, módní tvůrci a tak dále, a druhý víkend, 21. února bude alá osmnácté století v Praze.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Poslyšte, to, co jste mi tady ukazovala před chviličkou na vašem notebooku, to je fascinující, ty barvy, kdo to neviděl, já se přiznávám, že jsem to jaksi přímo na vlastní oči neviděl, jenom takhle zprostředkovaně, buďto ve filmu nebo teď ve vašich fotografiích, mimochodem krásných, tak je fascinován, to všechno je vaše dílo, na ty kostýmy?

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak my spolupracujeme s všemi tvůrci v České republice, to znamená se všemi divadly, se studiem Barrandov, Fundusem kostýmů a masek, a letos jsme stvořili vlastní ateliér, jmenuje se to Ateliér Francis Wussin, a vydesignovali jsme škrabošky alá osmnácté století, jsou látkové, ty materiály jsou brokát, samet, hedvábí, jsou dekorovány českým křišťálem. A navázali jsme na to, co se v osmnáctém století tady nosilo, na techniky, které se používaly, Ateliér Francis Wussin vlastně šije repliky kostýmů osmnáctého století.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Čili, tak si představím, třeba, dejme tomu, Amadea, tak něco, co se ...

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
To je přesně ono a vždycky tom nám hrozně pomáhá, protože my máme díky studiu Barrandov samozřejmě přístup ke kostýmům, které navrhoval pan Pištěk a máme i v tom katalogu vyfocen kostým Constans, to je ta nádherná bíla garderoba z labutí, s maskou labutě na hlavě, a myslím si, že je to prostě absolutně úžasný vrcholný dílo. A ten kostým toho osmnáctého století, ta dáma, když si dá krinolínu, tak se přenese rázem do doby baroka.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak teď jsme vás tak trošičku namlsali. O karnevalu si ovšem se Zlatuší Müller budeme v Tandemu dnes ještě podívat.




Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Samozřejmě, že si povídání se Zlatuší Müller neomezíme jenom na ten karneval, ale myslím si, že karneval je středobodem našeho dnešního povídání, protože by byla škoda si o něm nepopovídat ještě mnohem důkladněji, než jsme to už udělali, ale musím taky splnit svou povinnost, abych představil vás, jako vaši osobnost, a to samozřejmě rád, vy máte za sebou úspěchy, co se týče tedy scénografie i jako fotografka, které vám může leckdo z oboru závidět, vyhrála jste soutěž ve Švédsku, to tady mám takhle napsáno, svoje projekty jste realizovala nejenom u nás, ale i v zahraničí, a to v Mexiku, v Anglii, ve Španělsku, Francii, Itálii. Ale víte, co mě na tom zaujalo, že přiznáte nebo konstatujete, že nedokážete být součástí týmu, že jste taková individualistka, ale přitom, dejme tomu, třeba ten karneval musíte připravovat v kolektivu?

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
To bez debaty, jako bez lidí se ten karneval nedá uskutečnit, ale já jsem vždycky, mě nebavilo nevědět všechny informace, to znamená, musím být tvůrcem toho pořadu nebo tvůrcem toho večera, tvůrcem toho festivalu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste ředitelkou toho festivalu.

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
Ano, jsem ředitelkou festivalu, takže jsem u toho všeho, tak jak to s Rostislavem vymyslíme a jak se nám podaří dát dohromady partnery, sponzory, účastníky, dobrovolníky, tak karneval vypadá, to znamená, že mně vždycky na té týmové práci vlastně vadilo, že tak, jak jsem to vymyslela, tak to ve finále nebylo. A teď, co vymyslíme, tak víme, proč je a víme, proč není.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Než jste začali spolu s Rostislavem, vašim manželem, ten karneval připravovat a dělat, tak jste dělali jiné věci, tvořili jste fotografie ve vlastní produkci vlastně ...

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
Ano, ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A mimochodem, viděl jsem tu vaši oblíbenou fotografii, tu princeznu, portrét takového malého děvčátka, to je velice zajímavá fotografie, která má už několik kopií a jaksi běhají po světě, je to tak, viďte?

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
Je to tak, tato fotografie víceméně velký úspěch měla i v Paris Photo Louver, kde byla prodána, ale je to holčička, kterou, když jsem viděla, tak jsem se v ní uviděla, to znamená, že ta princezna, s kterou jsem si přišla hrát, má ty nádherný velký oči a korunku na hlavě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Čili, vy jste chtěla být princezna jako malá holka.

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
Vždycky, samozřejmě, a v tuhle chvíli mám holčičku, která má zrovna ten věk, kdy byla focena tato, moje holčička má šest let, a vypadá úplně stejně. Jmenuje se Electra, má ty velký oči, zrovna dneska nebo včera jsem se na ní dívala, říkám si, musím vytáhnout hazblat a nafotit ji úplně stejný portrét, protože myslím si, že každá holčička, která takhle vypadá, tak holt ve finále je to princezna.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jako měla historii takhle ta fotka vaše.

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
Tahle, ta fotografie, to je jedna, kterou si vážím nejvíce a přišla jsem si hrát do rodiny mého pana asistenta scénografie, vlastně on měl čtyři děti doma, tahle ta holčička, najednou se vytvořil mezi námi úplně nádherný vztah, já jsem jí zabalila do nějaké záclony, dala jsem jí korunku, jí se rozzářily oči, já jsem to cvakla, potom vlastně tahle fotografie byla vystavena v roce 95 na naší, nebo na mé první výstavě fotografií a dodnes visí v paláci v restauraci, pod kterou tou fotografií lidé jedí a cítí se hrozně dobře.




Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Výběr Zlatuše Müller, mého dnešního hosta, fotografky a scénografky, koho že si dneska díky jí poslechneme mezi klasiky českého humoru, byl v podstatě velice jednoduchý, myslím si, že z části je to zapříčiněno taky tím, že jste vystupovala vlastně i po jeho boku.

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
No, on vždycky se přišel podívat na dětské studio, jak si tam děcka hrají a chodil tam i s Pechou a Pecha říkal, že kdyby nebyl tak starej, tak by si mě vzal. Mně bylo tehdy asi třináct, čtrnáct, ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takhle na malý holčičky.

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
Já už jsem vyrostla, ale už jsem zase vdaná.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak už má zase utrum. No, ale jinými slovy, dostáváme s k Bolkovi Polívkovi, kterého jste si vybrala a nepochybně jaksi se znáte i jinak, určitě se stýkáte ...

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
I mimo divadlo ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... mimo divadlo, ale teď si ho poslechneme tedy, vlastně v prostředí, do kterého také jezdíte, protože on ty své Bolkoviny natáčel nebo možná ještě natáčí, nevím, jestli pokračují ...

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
... u sebe na farmě ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... u sebe na farmě. Takže vy víte, ve kterém prostředí, dokážete si to představit, takže si teď poslechneme něco, nebude vám to vadit, o pití vodky, ale to je v podstatě s karnevalem hodně podobné ...

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
Je to možný, o karnevalu je vše dovoleno, naopak má se jíst a pít, aby člověk byl zdráv po celý rok, neboť to vrcholí na tučné úterý a pak následuje půst.




Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Karneval v Praze. Úžasná záležitost. Kdo neviděl, prohloupil, ale pořád má ještě šanci, protože ten letošní začíná, jak už jsem řekl, pátek třináctého a vrcholí čtyřiadvacátého, pozor, mluvím pořád o únoru samozřejmě. A mezi tahle ta dvě data se vejde spousta akcí, zkuste to tak probrat, nevím, jestli, paní Zlatuše, všechno stihneme ...

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
Řeknu ty základní kmenové nejdůležitější. Takže začínáme třináctého v pátek, vy se nebojte, vy už můžete čtrnáctého projít s námi otevření městských bran. To otevření městských bran, předání vlády karnevalu proběhne před Orlojem.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kdo komu předává?

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
Tak, karnevalová družina vyjde z Clam-Gallasova paláce a vydá se k Orloji, kde na nás bude čekat zástupce města, minule to byl pan radní pro kulturu a karnevalová družina požádá, aby nám předali nadvládu nad městem. Pakliže se tak stane, tak radnice již nemá vládu od 14. února do 24. a deset dní Praze bude vládnout karneval.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, je to trošičku risk tedy.

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
Ale mohli bychom si všichni odpočinout.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, to je pravda, zase by ve městě byla samá legrace a veselí.

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
Ono to ke karnevalu patří, protože ono je všechno o karnevalu obráceno vzhůru nohama, každý může být tím, čem chce být a v minulosti to bylo tak, že princezna se měnila za služebnou, aby v jednoduchých šatečkách jako pasačka mohla odkráčet někam nepoznána a naopak služebna se oblékla za královnu, za princeznu, aby si alespoň na těch pár dní mohla užít.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Čili, dejme tomu, kdybych já se rozhodl, jako, že už se k tomu opravdu chystám, že budu chtít být zase někým jiným na chvilku, tak vy mně to umožníte, já se zúčastním, dejme tomu, tohohle toho průvodu, tím to začíná. Co následuje potom?

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
Následuje potom průvod večer v paláci, bude to zrovna svatý Valentýn, takže máte i příležitost přijít do paláce a poveselit se na večeru Belaria a tam samozřejmě doporučejeme kostým a masku, pokud ho nemáte, tak v Clam-Gallasově paláci existuje salon, v tom salonu je buduár a tam jsou kostýmy a masky, takže můžete se převlíct za granda.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To se dá vypůjčit.

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
To se dá vypůjčit, ano, ta kostymérna je otevřena ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Za granda ...

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
Za granda nebo za husara, nebo za co chcete.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Grand se mi líbí, grand se mi líbí.

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
Prostě za granda, za španělského granda s krásným límcem, prostě můžete si vypůjčit od, já nevím, mytologických božstev přes gotiku, osmnácté století k baroku, anebo současnost.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak a v tom se budu promenovat potom Clam-Gallasově paláci.

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
Clam-Gallasův palác je místo, kde můžete odpoledne od tří do sedmi hodin do večera pobýt v Kaffe Carnevale, nebo v pět hodin servírujeme hot choclit, horkou čokoládu, to je tradice z osmnáctého století, kde se vlastně scházeli na takzvaných salonech, kde o páté hodině přišli na čokoládu, hrála tam klasická hudba, a oni se domluvili, kde si večer dají dostaveníčko a dostaveníčko si můžete dát jako aperitiv od sedmi hodin v paláci, kde bude opět probíhat sklenička s programem. A vrchol všeho je samozřejmě večer, večer v maskách s programem. A my máme dva druhy večerů, jeden toho 14. 2., to bude, vždycky se snažíme to dát na sobotu, aby druhý den lidé mohli spát, tak to bude svatovalentýnská s moderním designem, bude tam vystupovat Salon Petra Měchurová, módní výtvarníci, současný design, a potom další sobotu máme alá osmnácté století, to se nazývá Krystal bál, tam je podmínkou přijít v historickém kostýmu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zase se dá půjčit.

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
A zase se dá půjčit. A proto to děláme až další víkend, aby ten týden mezi tím lidé měli na to přijít do toho paláce, vyzkoušet si to, rezervovat si, objednat si to a vlastně pak v tu sobotu 21. února si užít alá osmnácté století. Když máte na sobě ten kostým a cítíte se v tom a opravdu vám garantuji, že zapomenete na to, kým jste, stáváte se někým ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, Mozartem ...

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
... přesně tak, přesně tak, a to je ta stylizace a to jsme viděli díky panu Formanovi v jeho filmu, kdy přijel papa ze Salzburgu a oni si šli s Constance zařádit na ten bál v těch krásných kostýmech.




Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Karneval je pochopitelně v představách toho, kdo není jaksi zasvěcen přímo a je spíš divákem, nebo pasivním účastníkem, tak je v těch představách takovým permanentním veselým a nevázanou záležitostí, kdy člověk nemá žádnou zodpovědnost, jenom za to, aby se veselil, jenomže to člověk ovšem nesmí být ředitelkou toho festivalu.

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
Ano, nesmí být organizátorem této zábavy.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Protože pak to začíná trošičku jaksi zavánět tvrdou prací a taky možná nějakým takovým malérem, který visí pořád ve vzduchu.

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
Samozřejmě, karneval, to je permanentní vlastně krušná chvíle, vždycky ta celoroční příprava samozřejmě to člověk tak nějak může ustát, krušné to začíná být, kdy vlastně je na konci roku, jako jsme teď nyní, nebo začátek roku, a vy se podíváte na účet a pokladny a zjistíte, aha, kolik se vybralo, jak bude vypadat ten letošní karneval, samozřejmě jsou tam akce, které jsou závislé na sponzorech, na partnerech, pak jsou tam akce, které se samofinancují, ty jsou na vstupenky, ale zase máte risk, jestli vám někdo přijde nebo nepřijde. A nějakým způsobem máte i zodpovědnost za to, jak to bude vypadat, máte zodpovědnost za všechna ta místa, která vlastně máte nasmlouvána a tak dále, to znamená, ty krušné chvíle jsou permanentně vždycky, když se blíží karneval, protože nikdy nevíte, jak to dopadne.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Taky pracujete s lidským faktorem ...

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
S lidským faktorem. A navíc samozřejmě, když to veselí vrcholí, tak já obvykle se tak veselit nemohu, protože holt mám to břímě na svých bedrech.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Musíte taky někdy veselící karnevalové hosty krotit.

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
Vyhazovat.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Až takhle úplně.

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
Ono se snažíme to udělat tak, aby vlastně to pokračování karnevalu, after party pak byli už nezávislé na nás, to znamená, že většinou v palácích u Wussinů, které byly nejslavnější v tom osmnáctém století.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kde je ten palác u Wussinů?

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
Palác u Wussinů je v ulici Masná, ale bohužel již Slavie není, protože je tam učiliště dopravní, ale my máme další dochované paláce, barokní krásné.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tam se ti učňové určitě uveselí ...

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
Já myslím, že je to i pro mě jakoby úžasné období, ale prostě ve své vrcholné fázi už ten palác neuvidíme.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takže, ve kterých "náhradních", samozřejmě prostorách?

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
My jsme zvolili a díky samozřejmě spolupráci Archivu hlavního města, palác Pánu Clam-Gallasu, to je Husova 20, je to jeden z nejkrásnějších barokních paláců.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je v podstatě na rohu Karlovy a Husovy.

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
Přesně tak. A vlastně ten vstup podepírají čtyři atlasové herkulové, svalnatí muži, a my vždycky se snažíme ten prostor toho vchodu zanimovat tak, aby bylo patrno, že v tom období karnevalu, které bude 13. až 24. února, lidé, když budou procházet, věděli, že v tom paláci se něco děje. Tam teda, a vrátím se zpět k těm krušným chvílím nebo ke konci plesu, tak většinou kolem půlnoci organizátor plesu podával, se podávalo poslední suppé, to znamená poslední občerstvení a postupně po té půlnoci hosté už věděli, že mají odejít a byli ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Byli pomalu vysouváni ...

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
Ano, vysouváni a na to konto my se snažíme vytvořit v ulicích Prahy karnevalový labyrint ve vybraných restauracích a barech, které jsou příznivci karnevalu, které jsou účastníky karnevalového programu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je v podstatě na rohu Karlovy a Husovy.

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
... a kde se dá pokračovat.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To jsou ty after party.

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
To jsou after party, anebo pak si samozřejmě maska, pan maska a paní maska mohou domluvit to dostaveníčko a demaskovat se, to ovšem není v naší režii ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To už je v intimních prostorách někde v soukromí ...

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
Ano, ano, to už je privé, na kterém holt už nám nezáleží a tam prostě to nekrotíme.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Privé, jste řekla, moc hezky, do takového privé. Vás samozřejmě zveme, to se pozvete sami, ale každopádně, když potkáte někde potom v karnevalovém veselí v některé z restaurací někoho v takových zvláštních maskách, tak už budete vědět, odkud přišli.

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
Ano, všichni jdou od nás.




Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Posloucháte Tandem, dnes se Zlatuší Müller, na takovém tom rozkládacím, rozkládacím letáčku vidím na poslední stránce heslo ...

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
... francouzské ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Karnevalový festival jídla, je to česky, to znamená, že k tomu veselí patří také papu.

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
Přesně tak. Protože co je karneval, když přeložíte slovo karne, karne je maso, a vale znamená ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jako, že dáváte vale masu, maso nazdar.

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
Ono to má totiž dva významy ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Sbohem maso.

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
A v češtině je to i špatně přeloženo, maso půst, a když to řeknete neználkovi, tak řekne, teď je půst masa, teď se nejí maso, ale i v tý italštině to má jakoby, má to dvojí možnosti překladu, jedna je karnevale, vale znamená questo vale, toto platí, teď platí maso, anebo z latinského karnevale, levare opouštět, jo, že vlastně opouští maso. A když něco opouštím, tak si toho taky užívám, představte si, když jde voják do války, tu noc před tím, nebo den před tím, vlastně tím obdobím, kdy si to užívá, je karneval, takže k tomu patří samozřejmě ta gastronomie, je nám doporučeno hodně jíst a pít a nejvíce na tučný čtvrtek, abychom byli zdrávy po celý rok, neboť tučné úterý, to bude 24. února, je poslední den, kdy se dá jíst maso a následuje pětadvacátého ve středu popeleční středa a tou začíná půst do Velikonoc, který je čtyřicet čtyři dní, tak aby to lidi vydrželi ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak se musí obalit ...

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
Tak se musí obalit a i církev to v minulosti trpěla, protože věděla, že potom, když nechá lidu si užít, tak některým bude i špatně, takže opravdu rádi přijmou půst, který potom by měl následovat.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To jsou všecko tak úžasné věci, tak hezky se to poslouchá a řeknu vám, to, co jsem viděl, taky se na to hezky kouká, no, a teď bychom mohli možná naše posluchače pozvat nějak konkrétně, kdyby někdo měl zájem se zúčastnit, tak třeba najde to na nějakých webových stránkách.

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
Ano, naše webové stránky, je to jednoduché, www.carnevale.cz. Jak jsem říkala, nepřekládali jsme to, čte je sto karnevale, česky můžeme říct karneval, ale napsáno carnevale.cz. Tam naleznou lidé program, naleznou tam vlastně ty jednotlivé kategorie, co co znamená, bude tam seznam vybraných restaurací, které se toho účastní, v těch restauracích si lidé budou moci dát karnevalové menu, ty restaurace jsou na to připraveny a též vlastně tam potom po karnevalu bude následovat postní menu, takže restaurace jsou prvními velkými apoštoly něčeho, co se znovu v České republice nebo v Bohémii znovu zrodilo, protože ta historie tady byla opravdu velkolepá a záleží na každém z nás, aby přišel, aby se zúčastnil.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, to tady už hospody dlouho nebyly apoštoly, to vám řeknu, se budou muset trošičku soustředit na tuhle svou novou roli. No, ale kdybyste náhodou byli na pochybách, hledali na Internetu a nebyli si jisti, jestli jste na té správné stránce, tak tam určitě budete mít ještě někde poznámku, když budete na té správné adrese, že za vším stojí ředitelka festivalu Zlatuše Müller. Já vám moc děkuji, paní Zlatuše, za vaši milou návštěvu a moc se na ten karneval těším.

Zlatuše MÜLLER, fotografka a scénografka
--------------------
Já vám hrozně moc děkuji za pozvání a těším se na vás o karnevalu.

Spustit audio