Změna střevní mikrobioty může ovlivnit průběh některých nemocí

25. září 2019

Střevní mikrobiota (nebo také mikrobiom) je označení pro mikrobiální osídlení střev. Potvrzuje se, že složení střevní mikrobioty má dopad na náš imunitní systém, zdravotní stav i psychické naladění.

„Ukazuje se, že působení na střevní mikrobiotu by mohlo zásadním způsobem ovlivnit průběh některých nemocí,“ říká MUDr. Jan Vachek, primář interního oddělení Klatovské nemocnice, „dokonce jsme tak daleko, že u některých případů zánětu střeva po antibiotikách, tzv. klostridiové enterokolitidy, je nejúčinnější léčbou transplantace stolice od zdravého dárce, nejlépe od někoho příbuzného. Tato metoda dosahuje naprosto nejlepších výsledků. Na závažné klostridiové enterokolitidy a jejich komplikace se, bohužel, i umírá.“

Ke správnému složení své střevní mikrobioty můžeme přispět především stravou a pak i potravinovými doplňky s probiotiky a prebiotiky. „Určitě není nutné výživové doplňky užívat trvale, ale jsou vhodné například po antibiotické léčbě. Spíše je lepší pokusit se posilovat člověku příznivou střevní mikrobiotu co nejpřirozenějším způsobem, to znamená třeba umírněnou konzumací zakysaných mléčných výrobků. Kdo nesnáší laktózu, může s výhodou užívat šťávu z kysaného zelí,“ radí primář Vachek.

Jaká je vazba mezi střevní mikrobiotou a autoimunitními onemocněními? Může být klystýr zdraví prospěšnou očistnou metodou, anebo spíš zničí naši střevní mikrobiotu? Máme na podzim nějak zásadně měnit svůj jídelníček? Jak přistupovat k exotickým potravinám z dovozu? Také k tomu se vyjadřuje primář interního oddělení Klatovské nemocnice MUDr. Jan Vachek.

autor: Soňa Vaicenbacherová | zdroj: Český rozhlas Plzeň
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.