Zrestaurované barokní obrazy P. Brandla zdobí Mariánskou Týnici

26. červen 2008
Tento pořad

Dva zrestaurované cenné lunetové obrazy barokního malíře Petra Brandla "Smrt svatého Isidora" a "Zavraždění svatého Václava" představilo Muzeum a galerie severního Plzeňska v Mariánské Týnici. Oprava poškozených olejomaleb, které Brandl vytvořil v letech 1698 až 1699 pro kostel sv. Barbory v Manětíně, stála přes čtvrt milionu Kč. Podle mluvčí Plzeňského kraje - Jany Filípkové finanční příspěvek z kraje pomohl k záchraně těchto unikátních děl. Barokní skvosty byly zachráněny na poslední chvíli.

Rozměrná díla patří římsko-katolické farnosti v Manětíně, resp. Plzeňskému biskupství, která ale na jejich opravu neměla prostředky. Obrazy tudíž visely v kostele sv. Barbory v Manětíně, ale jejich krásu a kvalitu nebylo možné plně ocenit pro jejich velmi neutěšený stav a také kvůli nevhodnému umístění. Na to upozornil prof. Mojmír Horyna - přední český historik umění a současný prorektor Univerzity Karlovy a věci se daly do pohybu. Nádheru Brandlových pláten teď budou moci obdivovat návštěvníci Mariánské Týnice na chodbě muzea.

Na záchranu vzácných lunetových závěsných obrazů z konce 17. století přispěl Plzeňský kraj 170 tisíci korunami a také Spolek plzeňských právovárečníků, který přidal zhruba 120 tisíc korun.

Logo

Restaurátorských prací se ujaly akademické malířky Radana Hamsíková a Dagmar Hamsíková. Bylo nutné obrazy očistit od vrstvy nečistoty, která se tam za staletí nastřádala, odstraněny byly také výrazně ztmavlé retuše, zeslaben byl zakalený lak, takže opticky se obraz jakoby projasnil. Restaurátorky také lokálně upevnily barevné vrstvy a musely se věnovat nejen pohledové straně, ale také ošetřit zadní stranu obrazů proti plísni a obnovily oba rámy. Celou tuto pracnou anabázi dokumentuje publikace vydávaná u příležitosti slavnostního odhalení těchto vzácných památek.

Podle Mojmíra Horyny je pro manětínský kostel vytvořil Brandl během svého prvního zdejšího pobytu. Vytvořil vlastně tři plátna. Stětí sv. Barbory na hlavním oltáři a dále tyto dva obrazy komponované jako protějšky Obrazy mají za společné téma smrt v protikladných podobách - násilnou a přirozenou. Jednak vraždu mladého knížete Václava a naproti tomu mírumilovné dohasínání starého světce Sv. Isidora. Oba tyto závěrečné okamžiky lidského života dokázal Brandl uchopit velmi zralým způsobem - povedlo se mu vystihnout hloubku smrti, tedy tématu důležitého pro porozumění duši barokního člověka. Pro toho totiž smrt nebyla jako pro koncem života, ale bránou do neměřitelného nekonečna, kam touží vstoupit světci i mučedníci.

Logo

Nově zrestaurované Brandlovy obrazy v Mariánské Týnici patří k vynikajícím raným dílům tohoto malíře. O jejich kvalitách se každý může přesvědčit na vlastní oči.

autor: Směna ČRo Plzeň
Spustit audio