Hudba Divide & Dissolve vzniká z lásky a podobně jako písně otroků maluje mapy ke svobodě

14. únor 2024

Takiaya Reed je rodačka z Texasu s afroamerickými a čerokíjskými kořeny. Pod jménem Divide & Dissolve se oddává hutné kytarové hudbě, která jde ruku v ruce s angažovaným bojem proti ostrakizaci původních obyvatel nejen její rodné země. Když loni vyšlo album Systemic, znovu se potvrdilo, že „honba za zvukem“, jak o své tvorbě Takiaya někdy mluví, nijak neustupuje ze zvolených pozic. Těmi jsou neprostupná hutnost, temnota a hypnotičnost.

Skladby Divide & Dissolve jsou nesporně opojné, což ale neznamená, že by posluchačstvu cokoliv ulehčovaly. „Nejsem metalistka,“ usmívá se Takiaya při rozhovoru s tím, že jakkoliv si její hudba svým nábojem nezadá s těmi nejukrutnějšími sludge/doomovými kapelami, metalové festivaly Divide & Dissolve stále v podstatě ignorují. Své místo tak kapela našla spíše na akcích jako CTM nebo Supersonic, ale také na turné po boku Low anebo Chelsea Wolfe.

„V době otroctví, kdy byli do USA unášeni lidé z Afriky, skládali ti lidé písničky – a ty představovaly jejich mapy ke svobodě,“ zamýšlí se Takiaya nad odvěkým účelem hudby, která je od samého začátku také prostředkem úniku. „I pro mě je hudba způsob, jak uniknout. A moc bych si přála, aby i má hudba ukazovala cestu ven z představ o nadřazenosti bílých a nepohodlí, které s sebou přináší různé formy útlaku.“

S hudebnicí a aktivistkou Takiayou Reed o volbě střídat osazenstvo za bicí soupravou nebo obohacování instrumentální hudby básněmi Minori Sanchez-Fung. Modeláři si o Divide & Dissolve povídali den po jejich vystoupení v berlínském klubu Berghain a hodinu před pražskou show v Bike Jesus.

Spustit audio

Související