Některé silnice nižších tříd v regionu připomínají tankodrom. Kde je stav nejhorší a jaké opravy kraj plánuje?

14. únor 2024

Některé silnice v regionu, obzvláště v zimním období, kdy kvůli mrazům ve vozovce vznikají výmoly, připomínají spíše tankodrom. Tak se alespoň vyjadřují řidiči, kteří po nich dnes a denně jezdí.

Každý řidič, který se v posledních týdnech projel po silnicích v Olomouckém kraji, a to zejména silnicích těch nižších tříd, jako jsou dvojky a trojky, asi potvrdí, že některé úseky už silnice ani moc nepřipomínají. Výmoly se objevily prakticky všude.

Podle provozního náměstka správy silnic Olomouckého kraje Jana Škrabala za to může především nevyzpytatelné počasí. Přestože počasí v posledních dnech připomíná spíše jaro, zima ještě zdaleka neskončila. Silničáři se proto zatím nemůžou pustit do plnohodnotných oprav silnic. V tuto chvíli řeší jen ty nejhorší výmoly.

Představení rubriky

Zpravodajsko-publicistická diskuse na téma, které hýbe regionem. O tom je každou středu odpoledne rubrika s názvem O čem se mluví. Moderátorka pořadu Zora Ježková společně s redaktorem/redaktorkou a hostem/hosty rozeberou aktuální téma, o kterém se mluví v Olomouckém kraji či v některé obci, městě nebo regionu.

„Používáme hotovou studenou asfaltovou směs, která se jenom z toho obalu vpraví do výtluku, zhutní a je okamžitě pojízdná. Problémem je, že ta směs je relativně drahá, proto to využíváme jen na opravu velkých výtluků,“ uvedl Škrabal.

Hlavní sezóna oprav podle něj začne až po Velikonocích, tedy v dubnu. Už teď ale silničáři ví, že se jim letošní zimní údržba prodraží. Jen za listopad a prosinec oproti minulosti museli zaplatit o zhruba 20 milionů více.

Ohrozimský kopec projedete maximálně dvacítkou

Na některých silnicích se situace podepisuje víc než na jiných. Řeč je o těch, které silničáři místo definitivní rekonstrukce po každé zimě znovu vyspraví a jen záplatují výmoly. Například na Prostějovsku mezi takové až legendární úseky patří takzvaný ohrozimský kopec, tedy část silnice druhé třídy vedoucí mezi Prostějovem a Ohrozimí. Tato silnice se pravidelně objevuje například v anketě serveru Výmoly.cz, kam řidiči posílají ty nejhorší úseky v Česku.

„Komunikace směrem na Prostějov se během zimy téměř rozpadla a dneska už se tam téměř nedá jezdit. Dříve tam byla omezená rychlost 40 kilometrů v hodině, dnes už je tam dvacítka, protože jsou tam úseky, kde výmoly jsou tak rozsáhlé a hluboké, že se rychleji dát nedá,“ popsal nezávislý starosta Ohrozimi Michal Lukeš.

Olomoucký kraj spravuje přes tři tisíce kilometrů silnic druhých a třetích tříd. Každoročně silničáři opraví desítky kilometrů silnic. Loni se pustili například do opravy průtahu Litovlí.

Podle informací, které hejtmanství zveřejnilo, například v loňském roce silničáři opravili téměř sto kilometrů silnic a také dvanáct mostů. Součet všech loňských investic se tak vyšplhal na více než 823 milionů korun.

  • Kolik peněz má Olomoucký kraj vyhrazených na opravy a co letos má v plánu spravit?

  • Podle jakého klíče hejtmanství posuzuje, které komunikace budou opraveny prioritně?

  • Kdy dojde k výraznější opravě silnice druhé třídy u Ohrozimi?

Nejen na to v dalším díle rubriky O čem se mluví odpovídal Josef Suchánek, hejtman Olomouckého kraje.

Hejtman Olomouckého kraje Josef Suchánek

Ve středu 21. února se budeme bavit na téma zemedělství v regionu. Poslouchejte od 15:20, záznam následně naleznete ZDE na webu.

Spustit audio