Sen o Baťově dráze. Příběh železniční trati, která měla propojit západ a východ Československa
Tomáš Baťa byl člověk mnoha talentů i přesahů. Jeho podnikatelské aktivity sice vyrostly z rodových ševcovských základů, ale postupem doby dosáhly mnohaoborové šíře. Pro invenčního průmyslníka byla příznačná jak každodenní praktičnost, tak i nadčasové uvažování. To se projevilo též v oblasti rozvoje dopravní infrastruktury. V krajině východní Moravy ji dodnes připomíná řada realizovaných i nedokončených projektů. Patří mezi ně též takzvaná Baťova dráha.
Kraj kolem Vizovic má nepopiratelné genius loci a příběh Baťovy dráhy k tomu přispívá. Radiodokument Sen o Baťově dráze se ho snaží přiblížit za pomoci svědectví osob majících s odkazem nedokončeného železničního projektu co do činění. V pořadu zaznívá reflexe regionálního historika, studenta geoinformatiky, starostky valašské obce i několika místních usedlíků. Svým pohledem přispěl i sám Tomáš Baťa, jehož apelativní promluvu se podařilo najít v rozhlasovém archivu.
Související
-
Rozum i emoce v architektuře. Památník Tomáše Bati ve Zlíně využívá pro komunikaci s uživateli obojí
V dnešní době budovy vnímáme především přes jejich užitnou funkci a také přes estetiku formy. Architektura ale může také ztělesňovat ideový význam.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka