Dávky státní sociální podpory bude Úřad práce v Hradci Králové od února vyplácet klientům častěji

28. únor 2024 08:06

Lidé, kteří žádají na krajské pobočce Úřadu práce v Hradci Králové o výplatu dávek státní sociální podpory, můžou teď peníze získat dříve. Ti, kteří dříve nestihli doložit potřebné doklady včas, museli čekat na další termín až několik týdnů. To se teď mění. 

„Ta změna se týká v podstatě všech nepojistných sociálních dávek, zejména tedy dávek státní sociální podpory a pomoci v hmotné nouzi,“ říká ředitel krajské pobočky Úřadu práce v Hradci Králové Martin Horák. Konkrétně jde třeba o příspěvky na bydlení, přídavky na dítě, o rodičovský příspěvek nebo příspěvek na živobytí.

Čtěte také

„Co se změní je to, že přibývají další výplatní termíny v průběhu daného měsíce. Ty termíny jsou v podstatě každý den po tom prvním výplatním termínu, to je podle Martina Horáka pro klienty velká výhoda.

Pokud totiž úřad z nějakého důvodu nemůže dávku vyplatit hned napoprvé, lidé nemusí dlouho čekat. „Teď, jakmile to doloží, my vše zpracujeme, tak každý den ty peníze odcházejí. To znamená, že je tam minimální prodlení a klient peníze dostane nejdříve jak je to možné.

Většinu dávek úřad práce vyplácí buď poštovní poukázkou, nebo převodem na bankovní účet žadatele. Druhá varianta je podle Martina Horáka výrazně rychlejší. „Určitě, pokud je to možné, tak doporučujeme vždycky výplatu formou bezhotovostní. Pouze dávky pomoci v hmotné nouzi jsme ve výjimečných případech schopni vyplácet i v hotovosti.

Dávky úřad lidem vyplácí na základě vyplněných žádostí

Větší části žadatelů se ale podle vedoucí oddělení nepojistných sociálních dávek Renaty Šecové nedaří dokumenty vyplnit správě hned napoprvé. „Polovina, možná menší polovina lidí, je připravena, ty žádosti má vyplněné tak, jak je třeba. Ale někteří, přestože chodí opakovaně, tak je stále vyplněné nemají.

Čtěte také

A co se děje potom? Chodí znovu a znovu, dokud to není v pořádku? „Ne, kolegyně to s nimi samozřejmě přebírají přímo na přepážce, to znamená, že většinou odejdou a vědí, jestli mají všechno v pořádku nebo ne a již se znovu vracet nemusí.

I přesto se ale podle Renaty Šecové úředníci v poslední době častěji setkávají s konfliktním jednáním ze strany klientů. „Dříve jsme se s tím verbálním napadením setkávali méně často. Ovšem poslední dobou je to, nechci mluvit o pravidelnosti, to určitě ne, ale je to častější.

V případě ohrožení si zaměstnanci úřadu mohou díky internímu systému zavolat na pomoc kolegy a veškeré konfliktní jednání také zaznamenávají do systému.

Spustit audio

Související