Karlovarské letiště si letos připomíná 90 let od zahájení provozu

15. květen 2021 09:30

Karlovarské letiště patří mezi pětici nejvýznamnějších civilních letišť v zemi. Ještě v provizorních podmínkách zahájilo provoz 15. května 1931. Letos si tak připomíná výročí 90 let.

S myšlenkou vybudovat v blízkosti lázeňského centra letiště přišli karlovarští radní již ve 20. letech minulého století. V součinnosti s Mariánskými Lázněmi chtěli propojit lázeňský trojúhelník s Prahou a německými letišti. Zatímco v Mariánských Lázních se začalo létat již v roce 1926, s výstavbou karlovarského letiště se začalo v roce 1929.

O dva roky později zde byl v provizorních podmínkách zahájen letecký provoz na trati Praha - Mariánské Lázně - Karlovy Vary. Letiště mělo původně travnatou přistávací a vzletovou plochu a minimální zázemí. Hlavní odbavovací budova byla zprovozněna v roce 1933.

Letiště se slibně rozvíjelo, v druhé polovině 30. let bylo zařazeno do evropské sítě letišť a mělo přímé spojení s 11 městy v Československu. Během druhé světové války letiště obsadila německá Luftwaffe, koncem války bylo značně poničeno. Poválečný provoz byl zahájen v roce 1946 sezónní linkou do Prahy.

Další významná etapa letiště začala v roce 1952

V roce 1952 byla zahájena stavba cementobetonové přistávací a vzletové plochy dlouhé 2150 metrů. Celý areál byl výrazně rozšířen a zmodernizován. Provoz byl po rekonstrukci obnoven na podzim 1960. V 60. a 70. letech výrazně vzrostl počet odbavených cestujících (až na zhruba 50 tisíc ročně) a letiště zahájilo celoroční provoz.

Útlum nastal koncem 70. let v souvislosti s ropnou krizí a tudíž velkým zdražením letecké dopravy. Provoz na letišti byl dokonce na čas úplně zastaven a vážně se zvažovalo zrušení civilního letiště. V 80. letech byl udržován pouze sezónní spoj s Prahou, přesto letiště bylo dále modernizováno.

Po roce 1989 se Olšovým Vratům vrátil statut mezinárodního letiště, sloužilo však pouze pro osobní dopravu malých letadel. Pravidelné letecké spojení se zahraničím bylo poprvé od konce druhé světové války obnoveno v dubnu 1995, kdy začal létat spoj do švýcarského Curychu.

Současné plány ovlivní koronavir i diplomatická roztržka s Ruskem

V roce 2004 stát převedl letiště do majetku Karlovarského kraje. Kraj poté zahájil rozsáhlou rekonstrukci za zhruba 300 milionů korun. V roce 2009 byl například otevřen nový moderní terminál, který může odbavit až půl milionu cestujících za rok.

Čtěte také

V červnu 2019 zahájila na karlovarském letišti provoz letecká škola F Air, která školí budoucí piloty. Do Karlových Varů letecky přijížděla velká část klientů z Ruska. Jedinou pravidelnou linku na trase Karlovy Vary - Moskva provozovala společnost Pobeda, která je nízkonákladovou dceřinou společností Aeroflotu. Linka však byla v loňském roce zrušena.

V plánu na rok 2021 karlovarské letiště předpokládalo, že by se linky do Moskvy mohly obnovit na podzim. Může to ale ovlivnit jak vývoj epidemie koronaviru ve světě a rychlost očkování, tak i diplomatická roztržka mezi Českou republikou a Ruskem kvůli podezření na zapojení ruských agentů do výbuchu muničních skladů ve Vrběticích na Zlínsku.

autor: nkr | zdroje: ČTK , Český rozhlas Karlovy Vary
Spustit audio

Související