Podle mezinárodního týmu vědců je Měsíc o zhruba 40 milionů let starší, než se dosud předpokládalo

28. říjen 2023

Novinky a aktuality ze světa vědy a techniky. Nenechte si utéct informace ze všech možných odvětví, které obohatí váš pohled na svět. Přinesou vám poznání i poučení. Sledujeme vesmírné projekty, lékařské výzkumy nebo archeologické objevy.

Čtěte také

Trojice čínských astronautů na palubě lodi Šen-čou 17 zamířila k čínské vesmírné stanici Tchien-kung, kde vystřídá dosavadní posádku. Uvedla to agentura AP, podle níž je nová trojice astronautů nejmladší, kterou kdy Peking vyslal do vesmíru. Raketa Dlouhý pochod 2F, která loď nese, odstartovala z vesmírného střediska v Ťiou-čchüanu na severozápadě Číny. Trojici účastníků letu je v průměru 38 let.

Měsíc je o zhruba 40 milionů let starší, než se dosud předpokládalo. Uvádí to mezinárodní tým vědců, který prozkoumal krystaly z lunárního prachu přivezeného na Zemi misí Apollo 17 v roce 1972 - zatím z posledního kosmického letu, během kterého člověk vstoupil na povrch naší přirozené družice. Přesné stáří Měsíce, který Zemi doprovází několik miliard let, bylo dosud předmětem odborných diskusí.

Čtěte také

Nové mutace v genu PPM1D, které umožňují nádorovým buňkám bujet a jsou příčinou vzniku leukémie, odhalili vědci z Ústavu molekulární genetiky Akademie věd ČR. Výsledky výzkumu pomohou expertům ve vývoji cílené léčby. Díky spolupráci Oddělení biologie nádorové buňky a Oddělení hematoonkologie Ústavu molekulární genetiky AV ČR se podařilo nalézt nové mutace v genu PPM1D, které potlačují přirozenou funkci proteinu p53, tedy vlastně maří práci „strážců“ lidského genomu.

Britští badatelé objevili virus ptačí chřipky u pobřeží Antarktidy, kde se dosud nevyskytovala. Nález už potvrdily laboratoře a ve vědecké komunitě panují obavy, že by ptačí chřipka mohla představovat zásadní hrozbu pro tučňáky, kteří žijí jen na Antarktidě, a nemají proto protilátky proti nemocem z jiných částí světa. Vzhledem k tomu, že v regionu byly zjištěny tamní první známé případy vysoce patogenní ptačí chřipky subtypu H5N1, odborníci se obávají o izolované populace tučňáků i tuleňů, které danému onemocnění nebyly nikdy vystaveny.

Čtěte také

V noci ze soboty na neděli sledujte částečné zatmění Měsíce, další bude až téměř za rok. Sobotní částečné zatmění Měsíce začne ve 21:35 a potrvá hodinu a 17 minut, Země při něm zastíní Měsíc svým jižním okrajem. Zastíněných by mělo být více než 12 procent jeho průměru, maximální zatmění nastane ve 22:14, částečné zatmění skončí krátce před 23:00. Vedle Měsíce uvidíte i jasnou planetu Jupiter.

V minulosti Moravany trápily infekce rukou a přetížené nohy, zjistil výzkum. Povahu tvrdého života lidí o pár století nazpět poodkryl výzkum archeologů ve Veselí nad Moravou na Hodonínsku. Analýza ostatků pěti stovek jedinců odhalila, že ve velké míře trpěli zánětlivými onemocněními dolních a horních končetin. Zároveň vykonávali poutě do vzdálených míst. Archeologové ze společnosti Archaia Brno vyhodnocovali u ostatků ze 17. až 19. století pohlaví, dožitý věk a patologické stavy na přítomných kostech a zubech.

Technický pokrok a poznávání se nedá zastavit. Zvláště v 21. století je vývoj tak překotný, že kdo chvíli stál, už stojí opodál!

autoři: Michal Klokočník , baj