Síť nabíjecích stanic pro elektromobily se rozrůstá. Do budoucna nabijete do tří minut
V současné době už můžeme jezdit v autech poháněných elektřinou. Hlavní nevýhodou je ale stále vysoká cena, která se v průměru pohybuje kolem milionu korun.
Klesne časem jejich cena a stanou se dostupnějšími? Jan Vejbor, spoluzakladatel a místopředseda Asociace elektromobilového průmyslu je optimista. „Snažíme se šířit osvětu pro veřejnost a z průmyslového hlediska dáváme dohromady všechny hráče na poli elektromobility. Ta mimo jiné teď zažívá velký rozmach v MHD. Mohu potvrdit, že i některé trolejbusy v Pardubicích už jezdí s pomocným bateriovým pohonem.“
Elektromobil ano, nebo ne?
Elektromobily podle Jana Vejbora nejsou vhodné úplně pro každého. „Je fajn, když bydlíte v domku s vlastní přípojkou a nejste tak závislí jen na nabíjecích stanicích. Pořizovací cena takového vozu je poměrně vysoká, ale postupem času se vám to vrátí. Co elektromobilům neodpářete je, že jezdí živě, tiše a pohodlně.“ Lidé si často stěžují i na nedostatečnou síť veřejných rychlonabíjecích stanic, ale třeba ČEZ nedávno zprovoznil už stou v pořadí a do konce roku by měl být na dvou stech.
Vůz namísto čtyř hodin už nabíjíte jen půl hodiny. Někomu se i to může i tak zdát věčnost. V budoucnu by lidé mohli nabíjet na běžných čerpacích stanicích, kde by to mohlo trvat už jen kolem tří minut. Tím bude vyřešeno celovečerní nabíjení a tím pádem se uleví i řidičům elektromobilů bydlících na sídlištích.
Životnost baterie a její druhý život
Co se týče životnosti baterie, záleží, jak často elektromobil budete využívat. Výrobci většinou uvádějí životnost v průměru kolem osmi let. Pokud ji nebudeme abnormálně vybíjet nad normu, kterou výrobce doporučuje, může se dožít až patnácti let. Elektrobaterie obsahuje vzácné kovy, proto se dá běžně recyklovat. Navíc může plnit i další roli. „Když jich po vyjmutí z auta kde už neplní svou roli, shromáždíte víc, poslouží ještě třeba jako nabíjecí stanice na chatě, nebo v nemocnici. Pro napájení nouzového osvětlení to bohatě stačí,“ vysvětluje Jan Vejbor.
Proč si pořídit elektromobil?
- Konec starostí o olej, chladicí kapalinu nebo filtry.
- Elektromotor zabírá už od nulových otáček -po sešlápnutí pedálu máte okamžitě k dispozici celý výkon motoru.
- Tichý chod.
- je šetrný k životnímu prostředí
- možno dobíjet i doma v garáži
Potřebují elektromobily zvláštní pneumatiky a mohou se nabíjet i za deště? Odpovědi najdete ve zvukovém záznamu radioporadny.
Související
-
V Pardubickém kraji přibývají nabíjecí stanice pro elektromobily
V Pardubickém kraji přibývají veřejné nabíjecí stanice pro elektromobily. Na předním místě v tomto trendu bude šestitisícový Letohrad.
-
Nové pardubické trolejbusy dráty nepotřebují, umí jezdit na baterky
Trolejbusy bez trolejí začnou jezdit po Pardubicích. Na první pohled vypadají skoro stejně, jako běžný trolejbus.
-
Nová rychlonabíječka v Pardubicích nabije elektromobil za půl hodiny
Společnost ČEZ rozšiřuje síť rychlodobíjecích stanic pro elektromobily. Naplnit až 80 procent kapacity baterií je u stojanů možné za 30 minut.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka