Spotřebitelské smlouvy v praxi

5. listopad 2002
Dobrá rada

Papírování zase přibylo. Tak si posteskne mnohý zákazník, který letos koupil nový výrobek. Dříve stačil paragon, záruční list, nyní ještě několikastránková Spotřebitelská smlouva a začínáme se tím přibližovat vyspělým evropským zemím. Podle Václava Havlíka, ředitele České obchodní inspekce v Plzni, má tato smlouva důležitý úkol.

Havlík: Má chránit zákazníka před druhou stranou, to jsou obchodníci, aby neplatil víc, než bylo dohodnuto v původní smlouvě. Jedná se o smlouvu kupní.

Řádně se s ní seznámit a prověřit ji se vyplatí ještě před vlastní koupí.

Havlík: Smlouva, která je uzavřena musí mít údaj o dodavateli, informace o ceně zboží, příslušných služeb a způsobu platby. Zákazník dostane i informaci o možném ukončení smluvního vztahu a záručních podmínek.

Nemáte peníze a budete nakupovat na splátky? Jak na vystaveném výrobku, tak ve Spotřebitelské smlouvě by mělo být uvedeno, kolik stojí výrobek v hotovosti, jaké jsou měsíční splátky a jakou částku pak zaplatíte. Ve většině případů můžete, i po podepsání Spotřebitelské smlouvy, od jejího plnění odstoupit a výrobek vrátit.

Havlík: Jedná se například o neuváženou koupi a máte na to právo čtrnáct dní od převzetí plnění. To znamená, že do čtrnácti dnů můžete bez problémů zrušit kupní smlouvu. Od některých smluv odstoupit nelze, ale musí to být uvedeno na titulní straně a zákazník s tím má být předem seznámen.

autor: Jiří Šobr
Spustit audio

Více z pořadu