Správa železnic si ukousne největší sousto v historii. Za pochodu opraví uzel v České Třebové

25. duben 2024

Největší ucelená modernizace železničního uzlu v historii organizace. Tak se mluví o akci, která začne za pár měsíců a potrvá minimálně do roku 2030. Přesto byste ji ve vlaku přes Českou Třebovou neměli až tak pocítit.

„Oproti širým tratím je na koridoru výhoda, že to můžete rozdělit určitou etapizací, třeba utlumit anebo uzavřít jednu z nástupištních hran. Tak radikální vliv na dopravu jako měl třeba úsek Ústí nad Orlicí-Brandýs nad Orlicí to opravdu mít nebude a uděláme maximum pro komfort cestování. Myslím si, že to stihneme celé v tomto desetiletí. Teď zhruba do dvou týdnů bude revizní posudek celé projektové dokumentace a začne schvalovací proces s ministerstvem dopravy. Česká Třebová má na délku skoro 5 kilometrů a takový rozsah jsme nikdy historicky nerealizovali. Ale věřím, že se i tahle megastavba povede,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Přestavba v původním stylu

V roce 2020 se rozběhla sedmimiliardová modernizace i v Pardubicích. Zahrnovala v sobě třeba výstavbu pátého nástupiště, rekonstrukci těch stávajících anebo výstavbu lávky nad tratěmi. Teď je na řadě modernizace odbavovací haly. „Dodržíme ráz, protože se jedná v zásadě o památkový unikát takového retro stylu. Mnoho věcí degradovalo. Spíš to bude nové, ale ve stejném duchu.“

Ředitel SŽ Jiří Svoboda

Podle Svobody některé rekonstrukční postupy ještě zůstávají otevřené. Debatuje se o možnosti venkovního zpřístupnění nových toalet anebo o zřízení portů na nabíjení mobilních telefonů. „V západní Evropě je to běžné. Řešili jsme tento požadavek. Nechte se překvapit. Už ale určitě nepočítáme se zpřístupněním ochozů, které lemují odbavovací halu. Konstrukce byla stavěná pro nějaké účely. Rozhodli jsme se, že do toho nepůjdeme. Velice bychom si zkomplikovali život.“

Existuje seznam tratí, které jsou určené k takzvané prosté elektrizaci. Ta spočívá v tom, že se trať nebude nákladně modernizovat, ale jenom se kolem ní postaví sloupy trakčního vedení, natáhnou dráty, případně se použijí bateriová vozidla. Do roku 2026 půjde třeba o trať Rudoltice v Čechách-Lanškroun. „Je tam návaznost přímo na koridorovou trať, proto je potřeba to zrealizovat v krátkém čase. Prostá elektrizace může být takový fenomén doby i ve smyslu přechodu od spalovacích motorů k elektrickým.“

Jak se podařilo odblokovat zamotanou situaci kolem pardubické lávky z nádraží na Duklu? Dočká se rekonstrukce i uzel v nedalekém Hradci Králové? Povede se jednou dostat víc nákladu na koleje než do kamionů? A proč si teď železnice a cestující můžou oddechnout? Poslechněte si celý rozhovor.

autor: Jakub Malý
Spustit audio

Související