Stopy částic rychlejších než světlo sleduje dalekohled českých vědců. Průměr zrcadla je 4 metry

2. březen 2024

Novinky a aktuality ze světa vědy a techniky. Nenechte si utéct informace ze všech možných odvětví, které obohatí váš pohled na svět. Přinesou vám poznání i poučení. Sledujeme vesmírné projekty, lékařské výzkumy nebo archeologické objevy.

Čtěte také

Modul SLIM japonské vesmírné agentury JAXA, který v lednu přistál na Měsíci, přečkal měsíční noc a obnovil spojení se Zemí. Japonský úřad už dříve uvedl, že modul nebyl navržen tak, aby na přirozené zemské družici přestál noc, kdy panují extrémně nízké teploty. Na Měsíci minulý týden přistála i první soukromá mise v historii, modul Odysseus americké společnosti Intuitive Machines. I její kosmická loď se při dosednutí na povrch převrátila.

Indická kosmická agentura ISRO představila čtveřici pilotů vojenského letectva, kteří byli zařazeni do užšího výběru pro první indický let do vesmíru s lidskou posádkou plánovaný na příští rok. Informovala o tom zpravodajská stanice BBC. Adepti, kteří na oběžné dráze stráví tři dny, podstoupili náročný 13měsíční výcvik v Rusku. Pokud Indie uspěje, stane se po Sovětském svazu (Rusku), Spojených státech a Číně čtvrtou zemí světa, která pilotovanou misi do vesmíru vypraví.

Čtěte také

Vědci z Agronomické fakulty Mendelovy univerzity v Brně se ve spolupráci s firmou Steinhauser Tišnov zaměří na zakázané stimulátory růstu obsažené v mase. V první fázi budou zkoumat prasata, plánují i pokus na drůbeži. Cílem projektu je najít účinný způsob, jak odhalit záměrně maskované zneužívání stimulátorů při výkrmu hospodářských zvířat. Všechny vzorky budou pocházet z prasat, vědci budou zkoumat jejich svalovou tkáň a pohlavní aparát.

Český tým vědců sestavil dalekohled pátrající po částicích rychlejších než světlo. Jejich konstrukce bude součastí velké, mezinárodní soustavy teleskopů na Kanárských ostrovech a v jihoamerickém Chile. Astronomové s nimi chtějí zjistit víc o vysokoenergetických událostech ve vesmíru. Průměr zrcadla je 4 metry, což z něj činí největší optický dalekohled v České republice.

Čtěte také

Vědci zlepšili vstřebatelnost triterpenů s pozitivním vlivem na člověka. Tým českých expertů dokázal účinně izolovat látky triterpeny, prospěšné lidskému tělu. A díky tomu z nich vyrobit tablety s cíleným uvolňováním v trávicím traktu. Výsledky výzkumu vědci potvrdili i klinickým testem. Triterpeny jsou přírodní látky, které pomáhají lepšímu trávení, přirozenému krevnímu oběhu i tlaku, a přispívají v lepší imunitě.

Paleontologové popsali nový druh dinosaura z čeledi spinosauridů, velkého dravce, který se patrně živil rybami a před zhruba 120 miliony let žil v oblasti dnešní španělské provincie La Rioja. Studie, která vyšla v odborném časopise Zoological Journal of the Linneal Society, se zabývala pozůstatky dávného tvora, které paleontologové našli už v roce 1983 u vesnice Igea. Podle vědců potvrzuje „existenci nového rodu a druhu (z čeledi) spinosauridů“.

Technický pokrok a poznávání se nedá zastavit. Zvláště v 21. století je vývoj tak překotný, že kdo chvíli stál, už stojí opodál!

autoři: Michal Klokočník , baj