V nenápadné dílně vznikají funkční repliky válečných letadel
Letouny, které na začátku 20. století rozhodovaly o převaze sil, si můžete prohlédnout i dnes. A to díky skupině Pterodactyl Flight, která na pomezí jižních Čech a Vysočiny repliky letadel vyrábí.
„Musí to hrát. Když je tupý zvuk, potřebuje to ještě napnout,“ poklepává Petr Míka na trup letadla Piper. Letuschopná replika druhoválečného letounu vznikla jako řada dalších v nenápadné dílně ve Stojčíně na Pelhřimovsku.
„Z hlediska bezpečnosti nevyrábíme trup podle originální konstrukce, kdy byl trup celodřevěný a vypnutý lany, ale používáme letecké tenkostěnné bezešvé trubky a potahujeme je syntetickým plátnem oproti originálu, kde se používalo klasické plátno,“ popisuje.
V dílně má k dispozici například originální plán anglického stroje SE5. „Tento plán musíme nejprve přizpůsobit předpisům, které platí tady v České republice, a také přizpůsobit rozměrům pilotů, kteří za těch posledních sto let narostli. Podle toho se musí plán přepočítat. Většinou děláme repliky 85 procent originálu, což je pro laika k nerozeznání,“ říká.
Originální plány jsou podle něj dnes k sehnání na internetu. „Ještě je spousta lidí, kteří vyrobí i originál letadla přesně podle těch postupů, které se používaly před sto lety. To jsou třeba výrobci na Novém Zélandu,“ dodává Petr Míka.
Doba výroby jednoho stroje se odvíjí od typu letadla a dřívějších zkušeností. „V průměru to trvá od jednoho a půl roku až do tří nebo čtyř let,“ prozrazuje Petr Míka.
V dílně ve Stojčíně vznikají repliky prvo i druhoválečných letadel buď na zakázku nebo pro potřeby skupiny Pterodactyl Flight. Milovníci vojenské historie je pak mohou vidět na řadě leteckých dnů, teď hlavně v zahraničí – ve Francii a Polsku, kde letošní přehlídky připomínají sto let od konce první světové války.
Související
-
Jihočeský bermudský trojúhelník. Během pár let spadlo do lesa u Velechvína šest letadel
Podivná historie se váže k velechvínskému lesu na Českobudějovicku. Během pouhých několika let za druhé světové války a krátce po ní se tu zřítilo celkem šest letadel.
-
Svítila na bojiště a oslňovala nepřátelské stíhače. Po válce se z Pragy stal hasičský vůz
Už 101 let je automobilu, o který se starají profesionální hasiči v Českých Budějovicích. Praga byla vyrobena v roce 1915 pro potřeby rakousko-uherské armády.
-
Armádní vozidlo, které pamatuje válku, je třeba hlavně pořád...
Na spanilou jízdu vyráží každý rok členové českobudějovického klubu Veteran Army Vehicles. Se svými armádními vozidly navštěvují místa, která jsou spojena s událost...
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Bílé límečky nepůjdou do vězení, ‚vykoupí se‘. Novelu trestního zákoníku kritizují odborníci i resorty
-
Raketa do Charkova doletí za 50 vteřin, utíkat do krytu nemá smysl, popisuje spisovatelka Pekárková
-
Odboráři opustili zasedání tripartity. Chtěli na něm řešit výrok Drobila o tom, že odbory jsou nepřítel
-
Dálnici D1 na Benešovsku pokrylo po bouřce naplavené bahno. Hasiči uklízeli i spadlé stromy