80 let plzeňských trolejbusů

Nejsložitější trolejová křižovatka v republice se nacházela na Americké třídě

Americká třída v Plzni byla i v minulosti rušnou částí města. Už ve 30. letech 20. století se potýkala s velkou koncentrací automobilové dopravy.

„Linka číslo 12 byla vůbec první trolejbusovou linkou, která se po Americké vydala. Bylo to 28. října 1948. Již rok poté překřížila trať linky 12 linka 13, která vedla z Bolevce do Černic,“ uvedl vedoucí dopravního oddělení Plzeňských městských dopravních podniků Jiří Kohout.

900 aut za hodinu

Prostor u Mrakodrapu vypadal v minulosti naprosto odlišně. „Tento prostor býval vždy velmi významnou dopravní křižovatkou a samotná Americká třída hrála až do 90. let roli důležité spojnice. Vedla tudy například silnice na České Budějovice a na Nepomuk,“ pokračoval Kohout. „V roce 1930 se řešilo, co s Americkou třídou, jelikož intenzita automobilové dopravy dosahovala už tehdy 900 aut za hodinu, což je i na dnešní dobu poměrně hodně,“ dodal.

V tomto období se zde uvažovalo o zavedení tramvaje. „Tehdy se proti tomu postavil Autoklub a policie, kteří tramvaj odmítali. Mimo jiné i díky tomu se zde prosadila trolejbusová doprava. V 60. letech se nakonec tato křižovatka stala nejsložitější trolejovou křižovatkou v České republice,“ řekl Jiří Kohout.

„Dnes si to téměř nedovedeme představit, ale v 50.-60. letech i později tady ve špičce jezdily trolejbusy ještě častěji, než dnes. Jezdilo zde i několik spojů za minutu,“ popsal pracovník PMDP. Trolejbusy se tady v hojném počtu mísily s osobními a dokonce i nákladními automobily.

„Zásadním posunem bylo až zprovoznění Sirkové ulice v roce 1993 a poté zejména stavba komplexu ulic U Trati a mostu Milénia. Vznikla tedy kapacitní čtyřproudá komunikace, která pomohla odvést dopravu z Americké třídy. Bohužel se stalo to, co se stává ve všech městech – řidiči si zvykli tuhle třídu používat  jako zkratku,“ uvedl vedoucí dopravního oddělení.

„Z těchto důvodů bylo poté velmi těžké rozhodnout o tom, že by se Americká třída měla upřednostnit pro veřejnou dopravu, pro pěší a cyklisty, a znovu nabýt ten městský klidný ráz, který měla ještě na počátku 20. let 20. století. Ke zklidnění Americké třídy však nakonec došlo, a to v letošním roce. Pro trolejbusovou dopravu v Plzni to je krásný dárek ke kulatinám. Trolejbusy čekaly celých 80 let, až budou moci Americkou třídou plynule projíždět. Ještě v loňském roce jsme tu měli 20 minutová zpoždění a dnes trolejbusy konečně jezdí plynule podle jízdního řádu,“ završil Jiří Kohout.

autor: Kateřina Dobrovolná | zdroj: ČRo Plzeň
Spustit audio

Nejnovější zprávy

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.