Auto na baterky. Starost, nebo radost?

10. červenec 2020

Jsou elektromobily budoucnost, nebo jen módní výstřelek? Ušetříte za cestování vozem „na baterky“ a dojede s ním na dovolenou třeba do Chorvatska? To jsou otázky, které si určitě položí každý, kdo o nákupu elektromobilu uvažuje.

Kromě řady výhod, má elektromobil i několik záporných vlastností a není to jen vysoká pořizovací cena. „Má kratší dojez, než klasické auto a je potřeba delší čas na doplnění energie. Ale když se zamyslíte nad tím, jak probíhají vaše běžné cesty a běžný den, tak se to dá skloubit tak, že vás to vůbec neomezuje,“ říká odborník na elektromobily Pavel Krajčír.

Nesmíme ale zapomenout ani na výhody a ty budou asi převažovat. Tou nejzásadnější je mnohem levnější provoz. „A to nejen co se týká pohonných hmot, ale samozřejmě i cena servisu. To auto nemá spoustu dílů, které se mění u klasických automobilů. Nemáte tam spojku, převodovku, výfukové potrubí, brzdy používáte minimálně, protože brzdíte rekuperací atd.,“ vyjmenovává Pavel Krajčír.

Ekologie

Řada skeptiků tvrdí, že elektromobily nejsou tak „zelené“ jak se tváří. Elektřinu pro jejich provoz je potřeba někde vyrobit. „Pokud takto argumentuju tak v druhé větě musím dodat, že benzín, nebo naftu je potřeba také vyrobit. Na zpracování litru ropy, je potřeba 1,2kW elektřiny. Takže pokud někdo říká, že elektromobil má výfuk v elektrárně, tak já říkám, že klasický automobil má výfuky dva. Jeden v elektrárně a druhý, který nám smrdí přímo pod nosem.“

Nový elektromobil Citigo Škoda Auto.

Také staré baterie nejsou podle Krajčíra takovým problémem: „Baterie jsou v podstatě druhotná surovina. Pokud budu mít starou baterii, která už v autě nebude použitelná, neznamená to, že ji nebudu moct použít třeba doma k solárním panelům jako úložiště, nebo záložní zdroj, nebo že ji někdo nevykoupí kvůli drahým kovům.“

Koupit, nebo nekoupit?

Vyvstává tedy otázka, pro koho je elektromobil vhodný, kdo dokáže využít jeho pozitiva? Podle Pavla Krajčíra užije elektro-auto kdokoliv, kdo nejezdí do Chorvatska každý den na pracovní cestu. Samozřejmě i na baterku dojedete až k Jadranu, ale znamená to dvě, tři zastávky na nabíjení.

Ceny elektromobilů nejsou úplně lidové, ale i na to má Pavel Krajčír odpověď: „Pokud si vezmeme ojetou Teslu v ceně kolem miliónu korun, tak to může být auto, která má 700 koní. Koupíte auto se 700 koňmi za milión?“

A co se stane, když auto s elektrickým pohonem uvázne v koloně? „Ten elektromobil bude mít mnohem nižší než deklarovanou spotřebu na rozdíl od klasického auta, které ji bude mít vyšší. V městském provozu mají elektromobily nižší spotřebu, u klasických aut je to obráceně.“

Podle čeho vybrat elektromobil?

„Pokud dojíždím 20 km do práce, tak mi stačí Plug-in hybrid, který má na baterii dojezd kolem 60 km a když pojedu na větší vzdálenost a nechci být limitován nabíjením, tak pojedu na benzín. Ale těch 20 km denně mi za ten rok udělá třeba 80 % jízd a tyto jízdy pak můžu jet za asi 20 haléřů na kilometr,“ vysvětluje Pavel Krajčír.

Tesla X

A obávat se není potřeba ani kvůli nabíječkám. „Dnes je to daleko lepší než dřív, kdy auta měla dojezd třeba 100 km a ty nabíječky byly 100 km od sebe. To pak byla jízda takový adrenalin. V dnešní době má ČEZ asi 160 rychlonabíječek, Tesla tu má tři superchargery v Praze, Humpolci a v Olomouci. 

Navíc s Teslou nemusíte nic řešit. Když budete chtít jet do Chorvatska, dáte do navigace cíl a ono vám to najde cestu přes nabíječky, napíše vám to kolikrát a kde je potřeba nabíjet,“ říká Pavel Krajčír.

Pokud jste se rozhodli pro nákup elektromobilu, nebudete mít jednoduchý výběr. Každá větší automobilka už má totiž na trhu nějaký elektromobil, nebo hybrid. Nedá se tedy říct, že by nebylo z čeho vybírat.

Spustit audio

Související