Cesta vlakem z Plzně do Prahy se zrychlí, u Kyšic začíná stavba železničního koridoru

17. říjen 2013

Cesta vlakem z Plzně do Prahy dnes trvá hodinu a 36 minut, za tři roky by ale měla být podstatně kratší. V Plzeňském kraji totiž začala modernizace trati mezi Plzní a Rokycany. Stavba za 4 miliardy korun, jejíž součástí bude i nový nejdelší tunel v Česku, zkrátí jízdu o téměř půl hodiny. Vlaky už nebudou zajíždět do Chrástu, navíc zrychlí až na 160 kilometrů za hodinu.

Na polích mezi obcemi Kyšice a Dýšina už pracují bagry. Vlastní stavební práce na koridoru ale ještě nezačaly, protože místo teď patří archeologům.

„Rozkrývá se ornice, po vrstvách, v podstatě do té hloubky, jakou určí zástupce památkové péče,“ říká Milan Majer ze Správy železniční a dopravní cesty, podle něj se archeologický průzkum protáhne zřejmě až do začátku příštího roku.

„Počasí nám nepřeje, protože archeologové potřebují spíš, aby bylo teplo a sluníčko nebo minimálně suché počasí. Teď se zemní stroje boří do bláta, takže mohou dokonce narušit případné archeologické nálezy, dělá se to velice obtížně.“

Pole mezi obcemi protne železniční koridor v délce 800 metrů, pak zaústí do čtyřkilometrového tunelu. Jeho ražba bude finančně i technicky nejnáročnější částí stavby. Začít by se mělo na jaře, kdy z Německa dorazí obří razicí štít.

„Bude to úplná novinka na železnici, pražské metro už ten stroj zažilo na proražení trasy A. Tady máme průměr toho stroje skoro devět metrů, ale i tak je to dost, v Praze to bylo jen pět metrů,“ vysvětluje Milan Majer.

Stavba železničního koridoru se v těchto místech nejvíce dotkne právě obce Kyšice a jejích obyvatel.

„Určitě nejsou nadšeni, z druhé strany všichni vědí, že s tou stavbou tady budeme muset žít a nějak to překonat,“ říká starosta Hynek Sladký, podle něj největší obavy panují ohledně zvýšeného dopravního zatížení.

„Tak jak bylo vydáno územní rozhodnutí a stavební povolení, přes střed obce by neměla jít žádná doprava. Na druhé straně se začíná jednat o tom, jestli bychom za nějakých podmínek povolili průjezd obcí. Zatím jediná informace, kterou máme, je, že by se měly vozit betony, přesně ještě není určena betonárka, ze které to bude. A podle prvních informací by to mělo být asi čtyřicet aut denně tam a čtyřicet zpátky. Ale nic není rozhodnuto.“

Transport zeminy a razicího štítu

Trať k tunelu povede v až osm metrů hlubokém zářezu. To znamená, že ještě než se začne razit tunel, musí se odtěžit a odvézt několik set tisíc kubíků zeminy.

„Tahle zemina se zatím vozí na místa určená jako deponie a rubanina z tunelu, které se čeká nejvíc, bavíme se o skoro milionu kubíků zeminy, by se měla dopravovat do lomu pásovými dopravníky, tedy nic po silnici,“ ujišťuje Milan Majer ze Správy železniční a dopravní cesty.

Podle starosty Kyšic Hynka Sladkého je ale už teď jasné, že přes obec se musí dopravit razicí štít.

„Bude to asiat nebo třicet kamionů s nadměrným nákladem, které pojedou přes Kyšice určitě, ale je to jednorázová akce, to snad nebude takový problém.“

Zahájení nabralo roční zpoždění. Důvodem byly spory o pozemky i odvolání soutěžitelů. Celý úsek železničního koridoru mezi Plzní a Rokycany včetně tunelu má byt hotový do poloviny roku 2016. Správa železniční dopravní cesty, která je investorem stavby, počítá s tím, že více než 70 procent nákladů na vybudování koridoru zaplatí z dotace Evropské unie.

autor: čer
Spustit audio