Cestujícím na hlavním nádraží slouží opravená hala výpravní budovy. Veškeré práce ale skončí až v březnu

5. leden 2024 10:00

Památkově chráněná budova plzeňského hlavního nádraží se po náročné rekonstrukci otevírá. Stavba zahrnovala celkovou obnovu střechy, fasády a interiérů. Současně došlo ke zkvalitnění služeb pro cestující a zvýšení jejich komfortu, a to i díky vybudování bezbariérového přístupu. Aktuální celkové náklady dosahují miliardy korun. Celá stavba skončí v závěru března.

Hlavní nádraží v Plzni

V uplynulých letech prošlo modernizací rozsáhlé kolejiště plzeňského hlavního nádraží. Na jaře roku 2021 na ni navázala celková rekonstrukce budovy.

„Tuto nepřehlédnutelnou stavbu můžeme označit jako srdce celé stanice, a to nejen s ohledem na její polohu prakticky uprostřed kolejiště. Cestujícím slouží už více než jedno století, proto si celkovou obnovu zasloužila. Západočeská metropole získala další dominantu, na kterou mohou být Plzeňané hrdí,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Celý objekt dostal novou střechu a fasádu, vše s důrazem na jeho památkovou ochranu. „Cílem prací bylo nejen vrátit lesk této stavbě, ale také zlepšit její vnitřní uspořádání, což ocení nejen cestující, ale i zaměstnanci. Díky rekonstrukci můžeme obsadit prostory, pro které dosud nebylo využití,“ popisuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Jak dodává, součástí dolní haly bude multifunkční expozice s historickou drezínou Tatra Kyklop.

Živé vysílání Českého rozhlasu Plzeň

Ke snížení energetické náročnosti budovy přispěla výměna oken a dveří. Provizorně zpřístupněná bude i horní hala, která se nachází v úrovni nástupišť. Dokončovat se zde budou zejména komerční prostory. K dispozici jsou také moderní veřejné toalety a nové eskalátory, které doplnily výtahy.

Nový informační systém přispěje k lepšímu přehledu cestujících o odjezdech vlaků. Vše potřebné se dozví jak ve vstupní, tak i v horní hale. Nevidomí ocení hlasové majáčky, slu­chově postižení pak zesilovací indukční smyčky. Ke zlepšenému pocitu bezpečí dopomůže komplexní osvětlení vstupní haly. V celém objektu bude instalován kamerový systém s přímým dohledem.

Hlavní nádraží v Plzni

„Projekt realizujeme za plného provozu, denně tudy projde téměř dvacet tisíc cestujících. V rámci projektu jsme rovněž zajistili provizorní zázemí pro zhruba 200 provozních zaměstnanců Správy železnic a jejich postupné stěhování do nově dokončených prostor. Náročnou součástí realizace byla i přeprava stavební suti na dočasná úložiště a návoz stavebních materiálů,“ uvedl Karel Volf, generální ředitel společnosti Metrostav DIZ.

Aktuální celkové náklady stavby dosahují 1 030 000 000 korun. Projekt Rekonstrukce výpravní budovy v žst. Plzeň hl. n. je navržen ke spolufinancování Evropskou unií z Nástroje pro oživení a odolnost v rámci Národního plánu obnovy.

autor: Lukáš Milota | zdroj: Český rozhlas Plzeň
Spustit audio