Chytrými křižovatkami v Plzni přednostně projedou vozy hromadné dopravy

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Semafor a inteligentní naváděcí systém, kamera, doprava, křižovatka. Ilustrační foto

Autobusy, trolejbusy a tramvaje projedou většinou plzeňských křižovatek rychleji než osobní auta. Chytré semafory umí přijíždějící vůz městské dopravy rozpoznat a dát mu zelenou. Ostatní musí čekat. Především v dopravní špičce se tím může průjezd Plzní protáhnout i na několik desítek minut. Preference městské hromadné dopravy je ale velkou prioritou města. A chystá i další vylepšení semaforů.

V celé Plzni je 93 světelných křižovatek, tzv. preference městské hromadné dopravy (MHD) je na většině z nich, konkrétně na 75. „Systém funguje bezdrátovým způsobem. Vozidlo se přihlásí do systému z přesně daného místa a logika řízení ve světelné křižovatce mu nastaví preferenční volno neboli zelenou,“ vysvětluje princip chytrých křižovatek Ondřej Vohradský, dopravní expert plzeňského magistrátu.

Město může městské dopravě ulehčit i vybudováním vyhrazených jízdních pruhů nebo třeba zákazem vjezdu osobním autům do některých ulic. Od příštího roku to bude platit pro Šumavskou a Goethovu ulici. Časem by mohlo dojít i na modernizaci křižovatek, kde už preference MHD funguje. Pak by se určité výhody mohli dočkat i řidiči osobních aut. „Umožní to například rozpoznat, že přijíždějící trolejbus jede dříve, než mu stanovuje jízdní řád a potom mu křižovatka preferenci neudělí,“ říká náměstek primátora Michal Vozobule.

Největším problémem je Klatovská

Jednou z nejrizikovějších plzeňských silnic je Klatovská třída, která spojuje centrum se čtvrtí Bory a křižuje ji několik linek MHD. Uprostřed vede tramvajová linka č. 4. Najít ideální řešení, které vyloučí dopravní zácpy i zpoždění městské dopravy je právě tady nemožné. „Nám je leckdy vyčítáno, že nedokážeme udělat tzv. zelenou vlnu v obou směrech. Ale to zapříčiňují právě nároky vozů MHD z příčných směrů. Autobus si navolí své volno a tím prostě poruší koordinaci v hlavním směru,“ dodává Ondřej Vohradský.

Časem chce mít Plzeň preferenci MHD na všech křižovatkách, kterými městská doprava projíždí. V příštím roce to bude nově třeba křižovatka v Zátiší na Domažlické třídě.