Dakar byl letos obtížnější pro lidi než techniku

1. únor 2002

Letošní ročník Dakaru hodnotí všichni přinejmenším rozpačitě. Spíše však zaznívají slova kritická: odstoupení od regulí FIA, 4 etapy na evropském území, africké etapy nevyvážené, dlouhé noční přejezdy, krátké speciálky a cesty přes pole velbloudí trávy. To byla trať. V šibeničním termínu změna umístění motoru na voze, 9 párů zničených tlumičů, prasklá torzní tyč a před cílem podhuštěná pneumatika - to byly problémy Lopraisovy Tatry. A jako bonus deště, jaké Afrika za posledních 45 let nepamatuje.

Karlu Loprais tvrdí, že letošní soutěž byla spíše zabíračka pro lidi než techniku. Na Dakaru byl patnáctkrát, ale takové počasí tu ještě nezažil. Nejvíce prý mu zatrnulo, když praskla torzní tyč na pérování levého předního kola. Náhradní sice byla, ale ve vzdáleném doprovodném kamionu.Navíc šlo o maratonskou etapu, která se musí dojet. Všechno však se nakonec zvládlo dobře.

I přes vlastní problémy pomohl Karel Loprais v nesnázích druhému Čechovi, Tomáši Tomečkovi. V 11. etapě byl Tomeček před ním a jeho vůz beznadějně zapadl v solisku. Karel Loprais přiznává, že nad tím, zda kolegovi a soupeři zároveň pomoci či ne, vůbec nepřemýšlel.

Logo

"V takové chvíli člověk nemůže přemýšlet. Tomáš je mladý, v solisku byl poprvé. Každý kamioner ví, že když vám tam nikdo nepomůže, sám se odtud nedostanete. A věřím, že Tomáš se takhle zachová zase jindy."

autor: Markéta Čekanová
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.