Duální autonomní tramvaj navrhli studenti ZČU
Už osmnáctým rokem pořádá Západočeská univerzita v Plzni výukový projekt DESIGN+. Jeho cílem je naučit studenty mezioborové spolupráci.
Ve dne vozí lidi a v noci balíky, to je duální autonomní tramvaj neboli tramvaj budoucnosti. Navrhl ji tým studentů ze Západočeské univerzity v Plzni ve výukovém projektu DESIGN+. Škola ho pořádá už poosmnácté a od roku 2004 se do něj zapojilo téměř 1 500 studentů. Letos se zúčastnilo 56 studentů – z Fakulty strojní Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara, Fakulty zdravotnických studií a Fakulty ekonomické. Cílem je posílit spolupráci vysokoškoláků z různých fakult a oborů s reálnými firmami. Hodnotily se především konstrukce a design navržených řešení, jejich rozsah, inovativnost, aplikovatelnost v praxi, systematičnost a úroveň dokumentace, kvalita prezentací a také samotná týmová práce.
Boxy se zásilkami budou obsluhovat roboti
Společnost Škoda Transportation studentům nabídla futuristické téma Duální autonomní tramvaj. „Našim úkolem bylo navrhnout tramvaj bez řidiče, která bude dopravovat zároveň cestující i balíky,“ řekl vedoucí týmu Jan Mikeska. „V tramvaji budou cestující i boxy, obsluhované speciálním robotem, který pomocí GPS může zajet, kam potřebujeme. Nejdřív vystoupí cestující, potom vyjedou balíky a robot se vrátí zpět, poté už bude cestujícím umožněn vstup pouze jedněmi dveřmi, aby nedošlo ke kolizi,“ popsal.
Mikeska vedl jedenáctičlenný tým. „Byla to pro mě první taková zkušenost, museli jsme si udělat časový plán, abychom to stihli do termínu. Naštěstí fungují moderní technologie a mohli jsme pracovat online. Svůj tým musím pochválit,“ shrnul. Největší práci podle něj odvedli designéři, ale nejdůležitější byla bezpečnost lidí. Zároveň studenti z ekonomické fakulty počítali, jestli by výroba byla návratná.
Mezioborová spolupráce se musí budovat
„Studenti jsou pořád stejní, protože přicházejí noví, my jsme zestárli, posunuli jsme se dál a máme zkušenosti, spolupráce s firmami je výborná a máme publikace i v zahraničí,“ shrnul iniciátor projektu Stanislav Hosnedl z Fakulty strojní. „Úroveň jde nahoru, asi už umíme ty týmy řídit tak, aby spolupracovaly. Mezioborová spolupráce, to je to nejdůležitější, aby se špičkoví specialisté dokázali nejenom lidsky, ale i odborně dorozumět,“ myslí si.
Konstruktionsbüro Dostal zadalo studentům téma Zdravotnické manipulační zařízení pro tělesně postižené. Z dvou skupin zvítězil tým pod vedením Matěje Dvořáka z FST. Navrhl zařízení určené nejen pro zvedání, podepření a přesun invalidních osob, jak bylo stanoveno v zadání, ale přidal pomůcce také funkci rehabilitační. Také téma Zařízení pro plnění přepravek ke vstřikolisu od společnosti ENGEL strojírenská zpracovávaly dvě skupiny studentů. Se zadáním si lépe poradil tým, v jehož čele stál Ondřej Váňa z FST.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Na genetice tolik nezáleží, říkají dívky z babyboxu. Anežka a Dominika spolu chtějí zůstat v kontaktu
-
Ženy k více dětem nepřimějí daňové slevy manželů. Potřebují ulehčit s péčí, tvrdí výzkumnice Kalíšková
-
‚Ani na víkend do Minsku nemůžu.‘ Rusko nechce úředníky či státní zaměstnance pouštět za hranice
-
Majitel neznámý. Pozemky za pět miliard propadly státu, jsou velké jako třetina Prahy