Jak konečně vyzrát nad nachlazením? Odpovědi máme na talíři a v sobě

2. únor 2017
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Med, citron a máta

Opět se plní ordinace lékařů, i lékárny. Někteří z nás však nezapomínají ani na přírodní zdroje. Nakolik věřit vábivým reklamám nebo obyčejným bylinám. A co děláme špatně, že nakonec stejně ulehneme? Hosty pořady Co vás zajímá tentokrát na téma nachlazení a jak se mu bránit byly MUDr. Tomáš Lebenhart z poradny celostního zdraví a lékárnice Kateřina Hornická z Plzně.

Základem je vlastní pozitivní myšlení. Aby to neznělo jako prázdná obecná fráze, zkuste si třeba kdykoli vás napadne říkat: „Já to zvládám, nachlazení se mi vyhýbá, protože jsem fit. A když už na mě něco přeci jen vleze, je to pokyn těla proto, abych si na chvíli odpočinul.“ Chce to zpočátku trochu vůle a vědomě se nutit, abyste tomu, co říkáte, uvěřili. A najednou to začne jakoby samo skutečně fungovat.

Hodně už bylo napsáno, o všech po staletí fungujících prostředcích v prevenci proti nachlazení nebo viróze a mluví o tom i stará lidová rčení. A přesto hledáme a upínáme své síly nejen pomocí internetových vyhledávačů stále k novému, jednoduchému, spolehlivému, ale hlavně rychlému řešení posílení naší imunity. Za všechna moudra stačí jedno: Veselá mysl – půl zdraví!

Každý jsme originál aneb co jíst, aby to bylo zdravé

Pomůckou, jaká strava je právě pro nás v době „chřipek“ ale i mimo ni nejlepší, je poslouchat vnitřní hlas. Tělo samo nám umí říct, v jakém ročním období chce jaké potraviny. Stejně jako nám řekne, kdy má žízeň. Samo dobře ví, ve kterých potravinách jsou právě ty aktuálně potřebné vitamíny a minerály. Jeden ale skutečně potřebujeme všichni. Zvlášť v ponurém zimním období. A vnitřní hlas nás na něj asi neupozorní.


Kysané zelí - bohatý zdroj vitamínů
Křen selský - antivirové a antibakteriální účinky; zdroj vitamínů a minerálů
Cibule - antibiotické a antiseptické působení; zdroj minerálů a vitamínů
Česnek - antibakteriální, protiplísňové a antivirové účinky, silný imunitní stimulant

Je jím vitamín D, konkrétně vitamín D3, který si v létě vyrábíme sami pomocí slunečního záření. V zimě pak naše imunita trpí jeho nedostatkem. Můžete do jídelníčku zařadit potraviny s vysokým obsahem vitaminů skupiny D, jako jsou tučné ryby, rybí olej nebo tresčí játra a žloutek. Nebo si kupte vitamín D3 v podobě koncentrovaného doplňku z těchto potravin.

Dalším důležitým pomocníkem v prevenci nachlazení je přiměřený pohyb. Ať už holdujete sportu nebo jen procházkám, všechno je lepší, než zimní gaučing, výtah místo schodů, apod.

Nehoňte se za exotickými superpotravinami

Internet je plný superpotravin. Každou chvíli je objeven nový zázrak. S čím větší dálky pochází, tím větší je to pro dovozce a obchodníky výhra. Nenechte se opít ženšenem. I naše příroda nám nabízí úžasnou zásobu vitamínů, minerálů a posilovačů naší imunity.

Věděli to naši předci, kteří měli v zimě úplně jiné starosti, než googlit zaručené léky napříč globalizovaným světem. Stačí se jen jejich radami a příslovími řídit.

autor: Pavel Halla
Spustit audio