Jan Dobrovský vystavuje fotografie z natáčení filmu Nabarvené ptáče. Vlídně a poeticky, říká
V budově českobudějovického rozhlasu probíhá výstava fotografií novináře a filantropa Jana Dobrovského. Vystavené snímky pořídil během natáčení Marhoulova filmu Nabarvené ptáče. Více v rozhovoru se Zdeňkem Zajíčkem:
Když si prohlížím vaše fotografie, napadá mne, jestli je to ještě digitální foťák anebo jestli přišla na řadu stará dobrá fotokomora, vývojka a ustalovač? Mě to totiž vyloženě evokuje svitkový film, případně kinofilm v černobílé verzi.
Nabarvené ptáče se natáčelo na klasický film, což už je dnes již archaická metoda a skoro nikdo to nezná. Nicméně se pořád vyrábí na zakázku. Takže jsme natáčeli film na filmový pás a vyvolávali jsme ho ve vývojce. A já jsem chtěl mít fotografie sice trošku jinak než je má Vláďa Smutný, ale zase jsem chtěl, aby atmosféra byla stejná - proto jsem začal fotit na film, který se používal do kamery. Vyvolával jsem ho ale trochu jinak než ho vyvolávají laboratoře. V domácích podmínkách se to dělá v jiné vývojce. Film do kamery je přece jenom charakteristikou trochu jiný, než je běžný film do fotoaparátu. Takže tím jsem začal. No a digitální fotografie, kterých je na výstavě většina, jsem stylizoval do doby filmu filmového materiálu.
Myslím si, že fajnšmekři by si mohli zkusit najít, která je která. Například na této veliké, s dětmi v koutě, je vidět zrno. Osobně tipuji, že jde o filmový pás…
Ano, tipujete správně. Jde o fotografii z Brna. Zrovna bylo mizerné světlo a vůbec komplikované podmínky. Fotografoval jsem tam, kde se zrovna nesvítilo pro filmovou kameru, věci v meziscénách, při přípravě natáčení, při zkouškách. Mě totiž přišlo zbytečné fotit něco, co bude vidět v kině.
Čtěte také
Vy spolupracujete s Pamětí národa, se společností Post Bellum. Když nyní vidíte s odstupem po natáčení tyto fotky a vůbec celé téma původní knihy Nabarvené ptáče, co si vybavíte a co byste výstavou chtěl předat? Témata války, dětství ve válce a holokaustu a vůbec zvěrstev, které film zobrazuje, jsou pro současnou generaci v podstatě už asi jen filmovou záležitostí.
Ano, proto jsem se také rozhodl spolupracovat s Václavem Marhoulem, celé to vyfotografovat a udělat z toho knihu. Pro mě je román Nabarvené ptáče trochu literární slátaninou, nicméně s obrovským přesahem toho, co sděluje o lidech a o lidské povaze. Tedy pro mne kniha významná. Příběh je velmi syrový a surový, možná pro někoho nestravitelný, a přesto má kniha desítky milionů čtenářů. Předpokládal jsem, že film bude vyvolávat nějakou emoci a já jsem chtěl fotografií přidat trochu klidnější, vlídnější pohled, aby byl příběh stravitelný i pro ty, kteří například do kina nepůjdou, protože se příběhu budou bát. Tedy motivací pro mne byl samotný příběh, to zlo, upozornění na to, co v nás v lidech je.
Hlavní protagonista filmu Nabarvené ptáče Petr Kotlár je nominován na Českého lva v kategorii nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli. Petr Kotlár je nejmladším nominovaným hercem od roku 1997, kdy byl nominovaný a cenu získal Andrej Chalimon, hlavní hrdina filmu Kolja.
Související
-
Kniha fotografií Families od Jana Dobrovského zachycuje víc než jen běžný den v romské rodině
Až do letošního září bude v Národní galerii ve Veletržním paláci v Praze k vidění výstava sedmi dokumentárních fotografů ze spolku 400 ASA. Jejich snímky se vztahuj...
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.