Kam s vozítky segway? Na chodníku jsou moc rychlá, auta zase zdržují
Vozítka segway jezdí v ulicích českých měst stále častěji. Současný silniční zákon jejich provoz zatím nereguluje. A tak se dvoukolová vozítka pohybují na chodnících a silnicích často velmi nebezpečně. Ministerstvo dopravy dokonce uvažovalo o plošném zákazu. Odborníci od něj ale nakonec ustoupili.
„Segwaye jsem v Mariánských Lázních občas zahlédnul, ale nerozmohlo se to zde jako v jiných městech. Zatím neuvažujeme o žádné vyhlášce, která by toto regulovala,“ říká místostarosta Mariánských Lázní Petr Třešňák.
Podobně je na tom příhraniční Cheb, kde starostuje Petr Navrátil. „V Chebu nemáme žádný problém s těmito vozítky. Můj osobní názor je, že segway by měl patřit na silnici, nikoliv na chodník ani na pěší zónu,“ je přesvědčený Navrátil.
Karlovy Vary naopak s vozítky segway zkušenosti mají. Jezdí na nich hlavně turisté, samotní i ve skupinách. V ulicích lázní zatím bez nehody.
„Musím konstatovat, že žádné problémy neevidujeme. Je to možná také díky tomu, že firma, která tuto službu nabízela, měla snahu, aby s turisty vždy jezdil instruktor,“ vysvětluje velitel karlovarské městské policie Marcel Vlasák. Strážníci v lázeňské metropoli segwaye používají i jako pracovní nástroj. Jsou díky němu tak více flexibilní a v případě zásahů rychlejší.
„My segwaye používáme od roku 2012 s tím, že sezónu před tím jsme je měli na testování. Jsme s nimi maximálně spokojeni, protože skutečně v lázeňském území je využíváme,“ říká Vlasák.
Primátor Karlových Varů Petr Kulhánek si ale myslí, že provoz vozítek segway není bez problémů. A v mnoha případech je nebezpečný.
Segway je dvoukolový elektrický dopravní prostředek pro jednu osobu. Díky akumulátorovému pohonu je velmi tichý a nevytváří zplodiny. Stabilitu ve vzpřímené poloze zajišťuje soustava gyroskopů. Dosahuje maximální rychlosti až 20 kilometrů za hodinu. Ovládá se pouhým náklonem těla.
„Je to lehce kolizní právě ve vztahu k tomu, že statut jezdců na segwayi je stejný jako chodci. Vzhledem k tomu, že si na to člověk stoupne a vůbec s tím nemá žádnou zkušenost, tak přeci jenom manévrovací schopnosti jsou nějak omezené. A zejména u nás na pěších zónách v lázeňském území to může problém ve vztahu k bezpečnosti ostatních chodců,“ myslí si Kulhánek.
Jsou vozítka segway určena na chodníky a pěší zóny, anebo patří na silnici? Tuto otázku zatím odborníci rozhodli tak, že na chodníky patří. A jejich provoz budou v budoucnu regulovat města a obce.
„Účinnou regulaci k tomu, aby byla zachována bezpečnost ostatních chodců na pěších zónách a chodnících, si myslím využijeme,“ dodává karlovarský primátor Petr Kulhánek.
Předloha zákona, jehož součástí je i úprava provozu vozítek segway míří k poslancům. A je otázka, v jaké podobě ho nakonec schválí.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Regulační úřad oznámil ceny energií na příští rok. Domácnostem se oproti stávajícím příliš nezmění
-
Odkaz Kissingera v diplomacii je zosobnění chladných pragmatických úvah, říká Lipavský
-
‚Nejdřív profesionální nosnice, poté na druhé straně barikády.‘ Dárkyni vajíček museli s početím pomoct lékaři
-
Stanjura do ‚předpokoje eurozóny‘ nechce, navzdory kladné analýze. Koaličním ministrům se to nelíbí