Kaznějov a Plasy mají naději na obchvat

5. prosinec 2019

Jezdíte často z Plzně směrem na sever přes Kaznějov a Plasy? Někdy je to velká zkouška nervů, především ve špičce. Ale nadšení nejsou ani lidé v obcích, kudy tato klíčová komunikace vede.

Přes města a obce míří silnice 1/27 z Plzně směrem na sever. Obtížné je tady i předjíždění. I proto vznikl před lety Dobrovolný svazek obcí silnice 1/27. Ten se snaží pomáhat Ředitelství silnic a dálnic s postupnou rekonstrukcí téhle klíčové silnice. Část mezi Plzní a Třemošnou - Orlíkem už se staví, další úseky už jsou alespoň v plánu.

„Vždycky jsou to průtahy městem a dost klikaté, mezi Třemošnou a Kaznějovem došlo k mnoha nehodám, nelze tam předjet nákladní auto a to trvá až za Plasy.“ Nepraktická - taková je podle nezávislého starosty Třemošné a také předsedy dobrovolného svazku obcí silnice 1/27 Jaroslava Zeithamla pravě tato komunikace.

Ze všeho nejdřív si odechnou lidé v Kaznějově a v Plasích

„První je obchvat Plas, zadáme dokumentaci pro územní rozhodnutí a bude probíhat její zpracování, právě jsme obdrželi podrobný geologicko-technický průzkum,“ řekl ředitel krajského ŘSD Zdeněk Kuťák v Plzni. Geologicko-technický průzkum okolí Kaznějova by měl dostat během léta příštího roku.

„A pak bychom neprodleně zahájili a zadali zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí a na takzvaném hornobřízském úseku, což je Třemošná – Kaznějov, kde máme schválen záměr projektu a budeme zadávat předběžný geotechnický průzkum,“ uvedl Kuťák.

Vykoupení pozemků bude náročné

Obchvaty Plas a Kaznějova by se mohly začít stavět od stavební sezóny 2024. Pochopitelně pouze v případě, že bude mít ŘSD na čem stavět - tedy bude mít vykoupené všechny pozemky. A to nemusí jít tak snadno. Jako to bylo třeba při stavbě ochvatu Třemošné. „Ti lidé nechtějí peníze, ale chtějí jiný pozemek ve stejné hodnotě, jakou ten pozemek má teď. Takže když mají sto metrů v ploše budoucího obchvatu, tak chtějí tisíc metrů jinde,“ myslí si starosta Jaroslav Zeithaml.

Šéf RSD Zdeněk Kuťák považuje právě výkup pozemků od soukromých vlastníků za vůbec nejsložitější část stavby. „Je otázka, jestli se pustíme stejně jako v Přešticích do výkupu pozemků už ve stádiu zpracované dokumentace pro územní rozhodnutí a vydaného územního rozhodnutí. Tam trochu riskujeme, že ještě dokumentace pro stavební povolení může to technické řešení a tím pádem zábory ne fatálně, ale trochu změnit. Nebo zda půjdeme do výkupu pozemků až po zpracování dokumentace.“

V plánu je přestavba rondelu

Součástí silnice 1/27 je i úsek Třemošenský rybník - Orlík. Ten částečně financuje i město Plzeň. „Příští rok v říjnu by měl být zprovozněn ten nový úsek, vedle toho připravujeme ten schválený projekt přestavby rondelu, který je součástí silnice 1/27. Prověřuje se po technické stránce možnost jeho výstavby, abychom tam zachovali provoz,“ doplnil náměstek primátora Michal Vozobule z TOP09. Západní okruh Plzně - tedy jeho druhá etapa - má být hotový do konce roku 2023.

autoři: Jan Markup , Michaela Svobodová | zdroj: Český rozhlas Plzeň
Spustit audio