Kolo se vyplatí na sezónu dobře připravit

18. březen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Cyklisté

Meteorologové slibují od poloviny března oteplení. Jezdit na kole můžeme sice jen ve svém okresu, ale každý okres má spousty zajímavých cyklostezek, přírodních i historických zajímavostí. Kolo se vyplatí na sezónu dobře připravit a spoustu věcí na něm zkontrolovat. 

Kdo má kolo ve společných prostorách domů s ostatními nájemníky, měl by na něm vše zkontrolovat. Může se stát, že si z něj váš soused půjčí třeba brzdu. Pak se rozjedete a horko těžko budete zastavovat. Pneumatiky by měly být správně dohuštěné, a pokud stály celou zimu na jednom místě bez vzduchu, mohou být i zpuchřelé.

Nejlepší je celé kolo pomalu umýt a zjistit jestli:

  1. není prasklý rám,
  2. nejsou probržděné ráfky,
  3. je dostatečně namazaný řetěz. Problém je i vytažený řetěz, který může zničit převodová kolečka. V každém servisu vám ho rádi přeměří.
  4. jsou správně vycentrovaná kola a lehce se točí. Když se na cestě zadře ložisko, už s tím nic nenaděláte. Navíc můžete zničit celou „nábu“ a oprava je dost drahá.

Moderní kola už mají i kotoučové brzdy

Kotoučové brzdy jsou buď mechanické, nebo hydraulické. Tam je třeba zkontrolovat jak destičky, tak i kotouče, jestli nejsou vybrzděné. Kdo má hydraulické brzdy, měl by si nechat minimálně jednou za rok v nich vyměnit kapalinu. To může dělat jenom odborný servis. Pokud ji nevyměníte včas, brzdy nějakou chvíli vydrží. Do kapaliny se ale časem dostanou mikro nečistoty, vlhkost. Kapalina zhoustne, ucpou se mikrokanálky na brzdění a oprava je velmi drahá. Většinou se mění celé brzdy za nové, protože vyjdou laciněji než oprava rozvodu brzdící kapaliny.

Půjčovna elektrokol, Valeč

Elektrokola mají stále více příznivců

Kontrola elektrokol je stejná jako u běžných kol, a navíc musíte zkontrolovat i elektro pohon a baterii. U elektrokola zkontrolujte řetěz, na něj jsou větší nároky. Třeba když jedete do velkého kopce, a elektropohon pomáhá. Větší opotřebení mají také brzdy. Elektrokolo je v průměru o 20 kg těžší než kolo běžné. Proto jak řetěz, tak brzdy potřebují větší servis. Pokud jste baterii skladovali podle návodu na správném místě, a alespoň ji dvakrát přes zimu dobili, stačí ji před vyjížďkou dobít a vyrazit na cesty.

Co si můžeme zkontrolovat nebo opravit sami a s čím navštívit servis, zajímalo Jiřího Šobra u známého plzeňského cyklisty Antonína Bartoníčka.

autor: Jiří Šobr
Spustit audio