Krizová linka v Plzni stále pomáhá seniorům

14. leden 2021 07:10, aktualizováno
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Senior, telefon

Až sedm telefonátů denně řeší v současné době na krizové lince v Plzni. Kvůli pandemii koronaviru ji zřídil plzeňský magistrát ve spolupráci s Mezigeneračním a dobrovolnickým centrem TOTEM. Lidé stále potřebují nakoupit nebo dojít pro léky, ale zajímá je i aktuální očkování.

V době pandemie koronaviru se nemůžeme navštěvovat tak často jako dřív. Navíc teď v zimě, kdy je brzy tma a nevlídné počasí, se lidé nepotkávají moc ani venku. Nejhůř situace dopadá na seniory, kteří si často nemůžou dojít ani na nákup nebo pro léky. Hlavně pro ně je tu krizová linka, kterou provozuje Mezigenerační a dobrovolnické centrum TOTEM.

Senioři uvítají sociální kontakt

Linka je stále v provozu a pomáhá potřebným. Jana Pittnerová, která má linku na starosti, popsala, že lidé volají s podobnými žádostmi jako na jaře. „Nejvíce potřebují pomoct s nákupem potravin, vyzvednutím léků, venčením psa a hodně máme poptávky o procházku. Podle aktuálních vládních opatření se mohou sejít maximálně dva lidé, takže dobrovolník se jde s klientem projít,“ uvedla.

Díky procházkám se senioři nejen dostanou ven na vzduch, ale také si vynahradí potřebný sociální kontakt. Většinou už si klienti linky s dobrovolníky vytvořili přátelský vztah a na procházkách se domlouvají sami. Také proto je teď podle Jany Pittnerové méně telefonátů než na jaře. „Žádosti jsme schopni vyřídit velmi rychle, pokud nám někdo zavolá s tím, že potřebuje nakoupit, většinou to zařídíme hned ten den,“ vysvětlila.

Lidé už vědí, na koho se obrátit

Podle Jany Pittnerové zatím na krizové lince zaregistrovali jen jeden dotaz ohledně očkování proto koronaviru, počítají ale s tím, že se podobné dotazy budou množit. Na linku už od začátku pandemie zavolalo přes 1400 lidí, kteří řešili celkem asi 4000 požadavků.

V Domažlicích krizovou linku, zřízenou v době vypuknutí pandemie, už koncem května uzavřeli a zavedli místo ní informační linku. „Informační linka má nyní menší vytíženost, takže to znamená, že lidé už vědí, kam se obrátit, a že sociální odbor nebo pomoc od skautů dobře funguje,“ myslí si místostarosta města Stanislav Antoš.

autoři: Martina Klímová , Michaela Svobodová | zdroj: Český rozhlas Plzeň
Spustit audio