Liga lidských práv ocenila poběžovickou základní školu. Přistupuje k dětem individuálně

28. listopad 2013

Základní škola v Poběžovicích získala jako první v Plzeňském kraji titul Férová škola. Ocenění uděluje Liga lidských práv. Hodnotí, jak školy vytvářejí spravedlivé prostředí pro všechny děti, a jakým způsobem se snaží využít potenciálu každého z nich.

Rovné šance a individuální přístup ke každému z žáků ocenila Liga lidských práv. Poběžovická základní škola se proto může pyšnit titulem Férová škola, který zatím získalo 27 základních škol v České republice.

V Poběžovicích pracuje celkem pět asistentů. Pomáhají dětem, které to potřebují.

„Jsou to většinou děti, které mají poruchy učení nebo poruchy chování,“ přibližuje jedna z asistentek Petra Vaňková a dodává:

„Buď pracuji se žákem individuálně. Odvedu si ho do jiné místnosti, kde upevňujeme probrané učivo. Nebo pracuji přímo ve třídě, kde mu pomáháme s běžnou činností, podat tužku nebo znovu mu přednést příklad, aby mu rozuměl,“ vysvětluje Vaňková.

Kromě žáků s poruchami učení pochází 25 % ze sociálně znevýhodněného prostředí.

„Převážně se jedná o děti, jejichž rodiče nemají český původ, nerozumí česky, vychovává je poručník nebo jejich rodiny jsou neúplné,“ vyjmenovává ředitel školy Vladimír Foist.

Dvanáct dětí je klasifikováno jako děti se zvýšenou mírou podpory kvůli svému zdravotnímu handicapu, jako například autismus, lehké mentální poruchy, psychiatrické poruchy nebo poruchy chování.

Škola jim díky vlastnímu poradenskému pracovišti s psychologem může pomáhat a oni nemusí navštěvovat zvláštní školy.

V Poběžovicích také zaměstnávají terénní pracovnice. „Seznámí je s nabídkou školy, zájmovou činností, se systémem placení. Paní asistentka se je snaží přesvědčit o tom, že vzdělání je jedinou možnou cestou pro to, aby jejich děti mohly postavit svůj život na jiných základech,“ podotýká Vladimír Foist.

Základní škola v Poběžovicích také podporuje nadané děti, kterých tu podle ředitele studuje zhruba deset.

„Některé z nadaných dětí mají vlastní rozvoj začleněný do individuálních vzdělávacích plánů. Dostávají třeba nadstandardní úkoly. Klub Albert, podle pana Einsteina, zase hledá zábavnou cestu, jak je rozvíjet,“ zmiňuje Foist.

autoři: mkl , ako
Spustit audio