Na hlavních tazích v Plzni nehlídá dopravu ani jeden napevno instalovaný radar

15. leden 2013

V Plzni není žádný napevno instalovaný radar. I když je na hlavních tazích a v křižovatkách 18 radarových schránek, jsou buď prázdné, nebo jsou v nich makety. Funkční radary používají v současnosti v Plzni jen strážníci a policisté.

Křižovatkou Na Belánce, kde se sbíhají ulice Klatovská, U trati a Borská za deset minut projeli dva řidiči na červenou.

Nic se jim ale nestane. Stejně jako u autobusového nádraží nebo na Borských polích je i tady budka, ve které měl být radar, který měl zaznamenávat průjezdy na červenou i překročenou rychlost.

Radary měly být účinnou zbraní na silniční piráty, nikdy ale pořádně nefungovaly a nefungují ani dnes.

„S radarem byl problém hlavně v legislativní části. Fotky, které radar pořídí, někam jdou, a celou tu elektronickou cestu musí být jasné a zřejmé, odkud a kam jdou, kdo je vidí, kdo k nim má přístup a podobně."

„V určitém úseky té cesty nebylo zcela zřejmé, kde fotky jsou, kdo vidí údaje. To byl hlavní důvod, proč se to nikdy nezprovoznilo,“ vysvětlil plzeňský radní pro bezpečnost Robert Houdek. „Smlouva byla vypovězena, tyto radary jsou nefunkční a jelikož je smlouva vypovězena, tak ani funkční nikdy nebudou,“ dodal.

Tyto radary přitom denně zachytily 60 přestupků, město za ně prý nic neplatilo. Soukromé firmě mělo nechávat část peněz z pokut a hradit tímto způsobem pronájem.

Už deset let je v Plzni také 15 radarových budek, většinou na hlavních tazích, ani tady ale radary už rok nejsou. „Momentálně nefungují, jejich údržba byla velice finančně nákladná a vzhledem k tomu, že byla osoba blízká, tak i jejich využitelnost a vymahatelnost byla velice nízká,“ upozornil Houdek.

Přesto si řidiči v Plzni musí na silnicích dávat pozor. Na rychlost dohlíží obě policie. „Městská policie Plzeň disponuje dvěma radary. Je to ruční radar a radar, který je umístěný ve vozidle. Měříme na komunikacích, kde je to potřeba, zejména kde je deficit chodníků, jako například v ulici Za rybárnou nebo Klatovská u Borské přehrady, kde jsou chodci ohrožováni rychle jedoucími vozidly,“ popsal Patrik Schovánek z městské policie.

Nefunkční radary v Plzni

Jeho slova potvrzuje i vedoucí policejního dopravního inspektorátu v Plzni Karel Machulda. „Dopravní inspektorát se měření rychlosti vozidel věnuje každodenně. Používáme několik druhů radarů. Buď radar v pomalovaném vozidle - v barvách Policie České republiky a v civilním provedení, ruční radar a radar na motocyklu. Snažíme se rovnoměrně rozprostřít dohled, měříme i v obytných zónách.“

Neukázněného řidiče tak může policie změřit prakticky kdekoliv ve městě. Protože končí výmluvy na osobu blízkou, chce město Plzeň v dohledné době osadit radarové budky opět funkčními stacionárními radary.

autoři: sib , lum
Spustit audio