Nad budoucností železniční tratě mezi Mladoticemi a Kralovicemi visí otazník

České dráhy, vlak, doprava, PID, koleje
České dráhy, vlak, doprava, PID, koleje

Správa železniční dopravní cesty opakovaně nabízela k prodeji dvacet let uzavřenou trať Mladotice - Kralovice na severním Plzeňsku. Neúspěšně. O rozkradenou a zarostlou trať neměl nikdo zájem. Teď ji Správa železniční dopravní cesty nabídla bezúplatně obcím. Kralovice se zatím nevyjádřily, ale Mladotice o trať zájem mají. Dlouhá léta usilují o to, aby se provoz na trati obnovil.

„Podmínkou nabídky je, že trať do pěti let zprovozníme, bude zde fungovat železniční doprava a náklady bude hradit obec,“ upřesňuje starosta Mladotic Zdeněk Slach. Obec proto oslovila několik firem s žádostmi o nabídku na rekonstrukci tratě. „ Je o to docela zájem. Už se přihlásila firma, která je ochotná trať opravit a sehnat i peníze. Firma, která trať opraví, ji bude zároveň provozovat, protože má zájem být i dopravcem. Není to ale podmínkou toho, kdo bude trať rekonstruovat,“ doplnil.

Náklady na obnovu tratě byly v roce 2006 vyčísleny na téměř půl miliardy korun, ale podle starosty Zdeňka Slacha vyjde oprava na daleko méně peněz. Firma, která projevila o rekonstrukci zájem, vyčíslila náklady na opravy jednoho kilometru tratě na osm milionů korun, při délce tratě 11 kilometrů se celková suma pohybuje kolem necelých sto milionů korun.

Bez pomoci Plzeňského kraje se ale provoz na trati obnovit nepodaří. „Zásadní podmínkou je to, že kraj objedná veřejnou dopravu a to minimálně dva páry vlaků denně. Další dohodnutou podmínkou je, že v Mladoticích bude stavět rychlík a bude zde přestupní stanice, což je velmi důležité, aby trať přilákala cestující. A také je nutná návaznost v Mladoticích, což už máme písemně potvrzené od nové firmy, která na trati Plzeň- Žatec rychlíky provozuje,“ uvedl starosta Slach.

Jednání pokračují

Plzeňský kraj zatím neví, jestli obnovu tratě podpoří. Podle náměstka hejtmana pro dopravu Pavla Čížka kraj čeká na výsledky analýzy veřejné dopravy, kterou zpracovávají odborníci z Dopravní fakulty Českého vysokého učení technického. „Dělá se analýza železničního spojení. Někde nám vychází, že je v současnosti nutné posílit třeba příměstské linky, kde jsou hodně obsazené vlaky. Někde bude docházet i k jisté redukci. Momentálně nemohu říct, jestli bude trať Mladotice- Rakovník obnovena. O celé věci je potřeba ještě jednat,“ vysvětlil Pavel Čížek.

Pokud by Mladotice nebo Kralovice o trať zájem neprojevily, znamenalo by to její definitivní konec, říká mluvčí Správy železniční dopravní cesty Kateřina Šubová:“ V takovém případě se zahájí proces zrušení tratě a následně prodej dané liniové stavby nebo jednotlivých částí.“

Obnovení železniční dopravy na trati si přejí tři tisíce lidí, kteří se podepsali pod petici a také starostové měst a obcí podél celé trati Rakovník - Mladotice, kteří před dvěma lety podepsali společné memorandum.