Najít kvalitního řidiče je podle největšího autobusového přepravce na západě Čech problém

21. únor 2013

Českým firmám hrozí v budoucnosti nedostatek řidičů. Uvedl to nedávno při své návštěvě v Plzni prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslav Hanák. Učňovské školství v podstatě žádné obory specializované na profesi řidiče nenabízí, a tak už dnes je problémem některých dopravních společností vysoký průměrný věk řidičů. Jako například u největšího veřejného dopravce na západě Čech, firmy ČSAD autobusy Plzeň.

„Situace není úplně ideální, protože průměrný věk našich řidičů je 51 let a lidí, kteří budou postupně odcházet do důchodu, je poměrně hodně. To jsou lidi, kteří mají řidičáky ještě z dob, kdy byli na vojně, kde si řidičský průkaz udělali a postupně rozšířili na autobus,“ potvrzuje ředitel firmy Miroslav Hucl.

Stejný postup má za sebou i řidič Rudolf Jírový, který pracuje pro ČSAD autobusy Plzeň už 35 let. „Od roku 1978 mám řidičský průkaz skupiny C na nákladní automobily a rozšiřoval jsem si ho na autobus v roce 1996.“

Stát se v minulosti řidičem autobusu tak bylo možné až po několika letech, jak vysvětluje Miroslav Hucl.

„Nastupoval řidič a byl vyučen jako automechanik, pak jezdil třeba na sklápěcím vozidle, pak na kamionovém vozidle a následně na autobusu, takže se vědělo, co umí, jak se chová k vozidlu. Tento stav u nás není. Lidi, kteří nově přicházejí, v podstatě nemají praxi, mají pouze praxi získanou v autoškole, a to není úplně ideální. Stává se třeba to, že ze tří řidičů, které přijmeme, zůstanou jenom dva, protože ne vždy zvládnou techniku. Musí také umět komunikovat s lidmi, musí umět zacházet s penězi, není to tak jednoduché.“

Profese řidiče autobusu je psychology vnímána jako práce stresující a náročná. „I na to vstávání, protože ráno vozíme lidi do zaměstnání. Když jedeme první ranní spoje, musíme vstávat ve tři hodiny, aby už po čtvrté hodině mohli najet na linky,“ přitakává i Rudolf Jírový.

Firma má zatím řidičů dostatek a podle Miroslava Hucla je zájem i mezi mladšími lidmi.

„Ti mají řidičské průkazy, kdy si je sami udělali. Jsou to lidi, kteří přichází z různých oborů, a je to hlavně tím, že není vždy plná zaměstnanost v oboru, ve kterém je ten člověk třeba vyučen nebo má školu. Ale myslím si, že během krátké doby bohužel nastane situace, kdy řidičů může být nedostatek, protože současný stav je takový, že získání řidičského průkazu na skupinu D stojí kolem 40 tisíc korun.“

Žádná škola v kraji řidiče autobusů nepřipravuje

Plzeňská ČSAD nemá svou autoškolu, a tak si nemůže připravovat řidiče sama, jako například Plzeňské městské dopravní podniky. Ty mají řidičů dostatek a průběžně další zaškolují.

„Pokud víme, že bude odcházet nějaký do důchodu, tak abychom okamžitě doplnili. Postup je poměrně náročný, připravit řidiče třeba na profesi řidič trolejbusu stojí o sto tisíc korun,“ popisuje dopravně provozní ředitel podniku Václav Zikmund.

Řidiče autobusů žádná škola v Plzeňském kraji nepřipravuje. Jak ale říká krajský radní pro školství Jiří Struček, na některých středních, dříve zemědělských školách, jako například ve Stříbře, Horšovském Týně, Kralovicích nebo Boru, je možné ještě dnes získat řidičský průkaz na nákladní vozidlo.

„Možná by se dalo i vymyslet, kdyby se nějaký dopravce s některou z těchto škol spojil a využil možnosti, které tyto školy mají, k výuce řidičů autobusů,“ míní Struček.

Ministerstvo práce a sociálních věcí v současné době jedná s některými dopravci a v budoucnu by mohl vzniknout samostatný učební obor řidič městské hromadné dopravy.

autor: čer
Spustit audio